Likaista työtä

Kari Hotakainen

Ennakoi!

~ Mitä näet kertomuksen kuvassa?

~ Mitä yksityiskohtia kuvassa on?

~ Millainen kertomus voisi olla kuvan perusteella? Entä kertomuksen nimen perusteella?

Keskustele ja pohdi!

~ Mitä kertomuksen nuoret tekivät? Miksi?

~ Miten Jaren isä perusteli toimintaansa?

~ Millainen kertomuksen minäkertoja voisi olla kertomuksen perusteella?

  • Onko hän tyttö vai poika?
  • Minkä ikäinen hän on?
  • Missä hän asuu?
  • Keitä hänen perheeseensä kuuluu?
  • Millaista hänen elämänsä on?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~ Suomen kielessä on sanonta "Tarkoitus pyhittää keinot".

  • Mitä sanonta mielestäsi tarkoittaa?
  • Onko se mielestäsi hyvä ohje?

~ Oletko sinä joskus toiminut väärin, koska se on ollut tarpeellista? Millainen tilanne oli?

~ Mitä mieltä olit kertomuksesta? Miksi?

Kirjoita!

~ Mitä nuoret tarvitsevat mukaan, kun he lähtevät yöllä ulos? Kirjoita. ♦

~ Kirjoita kertomus uudelleen niin, että muutat puhekielen kirjoitetuksi kieleksi.

~ Kirjoita mielipidekirjoitus. Anna sille otsikoksi: ”Ovatko graffitit taidetta?”

Toimi!

~ Dramatisoikaa parin tai pienen ryhmän kanssa jokin kertomuksen kohtaus. Esittäkää se muulle luokalle. Muut arvaavat, mistä kohtauksesta on kyse.

→ Tehtävää voi vaikeuttaa esittämällä kohtauksia pantomiimina eli puhumatta tai eri tyyleillä (esim. saippuasarja, kauhuelokuva, ooppera jne.).

Piirrä!

~Millaisia kuvia tai kuvioita nuoret tekevät seiniin? Piirrä.

~ Kertomuksen tilanne on hyvin jännittävä. Miltä jännitys tuntuu? Yritä piirtää tunne.

~ Millaisen kuvan sinä tekisit kertomuksesta? Piirrä.