Likaista työtä

Kari Hotakainen

Ennakoi!

  • Mitä näet kertomuksen kuvassa?
  • Mitä yksityiskohtia kuvassa on?
  • Millainen kertomus voisi olla kuvan perusteella? Entä kertomuksen nimen perusteella?

Keskustele ja pohdi!

  • Mitä kertomuksen nuoret tekivät? Miksi?
  • Miten Jaren isä perusteli toimintaansa?
  • Millainen kertomuksen minäkertoja voisi olla kertomuksen perusteella?
    • Onko hän tyttö vai poika?
    • Minkä ikäinen hän on?
    • Missä hän asuu?
    • Keitä hänen perheeseensä kuuluu?
    • Millaista hänen elämänsä on?

  • Suomen kielessä on sanonta "Tarkoitus pyhittää keinot".
    • Mitä sanonta mielestäsi tarkoittaa?
    • Onko se mielestäsi hyvä ohje?
  • Oletko sinä joskus toiminut väärin, koska se on ollut tarpeellista? Millainen tilanne oli?
  • Mitä mieltä olit kertomuksesta? Miksi?

Kirjoita!

  • Mitä nuoret tarvitsevat mukaan, kun he lähtevät yöllä ulos? Kirjoita. ♦
  • Kirjoita kertomus uudelleen niin, että muutat puhekielen kirjoitetuksi kieleksi.
  • Kirjoita mielipidekirjoitus. Anna sille otsikoksi: ”Ovatko graffitit taidetta?”

Toimi!

  • Dramatisoikaa parin tai pienen ryhmän kanssa jokin kertomuksen kohtaus. Esittäkää se muulle luokalle. Muut arvaavat, mistä kohtauksesta on kyse.
    • Tehtävää voi vaikeuttaa esittämällä kohtauksia pantomiimina eli puhumatta tai eri tyyleillä (esim. saippuasarja, kauhuelokuva, ooppera jne.).

Piirrä!

  • Millaisia kuvia tai kuvioita nuoret tekevät seiniin? Piirrä.
  • Kertomuksen tilanne on hyvin jännittävä. Miltä jännitys tuntuu? Yritä piirtää tunne.
  • Millaisen kuvan sinä tekisit kertomuksesta? Piirrä.