Kumman kaa - siinä pulma

Tuula Kallioniemi

Ennakoi!

~ Mitä näet kertomuksen kuvassa?

  • Keitä tytöt ovat?
  • Missä he ovat?

~ Millainen kertomus voisi olla kuvan perusteella? Entä kertomuksen nimen perusteella?

Keskustele ja pohdi!

~ Miksi pojat halusivat treffeille?

~ Minäkertoja pohtii kertomuksessa rakkautta. Tietääkö hän paljon rakkaudesta? Mistä päättelet niin?

~ Miksi pojat halusivat tavata Piken ja Tuikun?

~ Miksi toiset tytöt olivat kiinnostavampia?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~ Toimiko minäkertoja mielestäsi oikein?

~ Pojat halusivat treffeille, koska muutkin olivat olleet. Miksi on niin tärkeää olla niin kuin muut?

~ Kertomuksessa ruotsia puhuvat tytöt osasivatkin suomea. Onko sinulle koskaan käynyt samanlaista erehdystä?

~ Mistä tietää, että on ihastunut tai rakastunut?

~ Voiko ihmissuhteissa taktikoida tai pelata?

~ Mitä mieltä olit kertomuksesta? Miksi?

Kirjoita!

~ Mitä treffeillä voisi tehdä? Kirjoita. ♦

~ Kirjoita rakkausruno. Voit käyttää apunasi alla olevaa runokaavaa.

Rakkaus… (Lisää kolme adjektiivia.)
Se… (Kirjoita kolme verbiä rakkaudesta.)
Miksi… (Kirjoita kysymys.)
Rakkaus on… (Lisää lopetus.)

~ Toinen laiturilla olleista ruotsalaistytöistä kirjoittaa kaverilleen viestin ja kertoo kohtaamisesta. Kirjoita viesti.

Toimi!

~ Aakkoskertomus:

→ Jatkakaa yhdessä kertomusta. Olkaa piirissä. Joku aloittaa kertomuksen yhdellä sanalla.
→ Seuraava jatkaa. Hänen sanansa täytyy alkaa samalla kirjaimella kuin ensimmäisen sanankin
esim. koira, kuorsasi, kalliolla jne.
→ Jokainen sanoo vain yhden sanan kerrallaan. Halutessaan voi sanoa välimerkin oman sanansa jälkeen.
→ Välimerkin jälkeen alkukirjain vaihtuu.

Piirrä!

~ Piirrä kolmen kuvan sarjakuva jostakin kertomuksen tilanteesta.

~ Millaisen kuvan sinä tekisit kertomuksesta? Piirrä.