Kumman kaa - siinä pulma
Tuula Kallioniemi
Ennakoi!
~ Mitä näet kertomuksen kuvassa?
- Keitä tytöt ovat?
- Missä he ovat?
~ Millainen kertomus voisi olla kuvan perusteella? Entä kertomuksen nimen perusteella?
Keskustele ja pohdi!
~ Miksi pojat halusivat treffeille?
~ Minäkertoja pohtii kertomuksessa rakkautta. Tietääkö hän paljon rakkaudesta? Mistä päättelet niin?
~ Miksi pojat halusivat tavata Piken ja Tuikun?
~ Miksi toiset tytöt olivat kiinnostavampia?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~ Toimiko minäkertoja mielestäsi oikein?
~ Pojat halusivat treffeille, koska muutkin olivat olleet. Miksi on niin tärkeää olla niin kuin muut?
~ Kertomuksessa ruotsia puhuvat tytöt osasivatkin suomea. Onko sinulle koskaan käynyt samanlaista erehdystä?
~ Mistä tietää, että on ihastunut tai rakastunut?
~ Voiko ihmissuhteissa taktikoida tai pelata?
~ Mitä mieltä olit kertomuksesta? Miksi?
Kirjoita!
~ Mitä treffeillä voisi tehdä? Kirjoita. ♦
~ Kirjoita rakkausruno. Voit käyttää apunasi alla olevaa runokaavaa.
Rakkaus… (Lisää kolme adjektiivia.)
Se… (Kirjoita kolme verbiä rakkaudesta.)
Miksi… (Kirjoita kysymys.)
Rakkaus on… (Lisää lopetus.)
~ Toinen laiturilla olleista ruotsalaistytöistä kirjoittaa kaverilleen viestin ja kertoo kohtaamisesta. Kirjoita viesti.
Toimi!
~ Aakkoskertomus:
→ Jatkakaa yhdessä kertomusta. Olkaa piirissä. Joku aloittaa kertomuksen yhdellä sanalla.
→ Seuraava jatkaa. Hänen sanansa täytyy alkaa samalla kirjaimella kuin ensimmäisen sanankin
esim. koira, kuorsasi, kalliolla jne.
→ Jokainen sanoo vain yhden sanan kerrallaan. Halutessaan voi sanoa välimerkin oman sanansa jälkeen.
→ Välimerkin jälkeen alkukirjain vaihtuu.
Piirrä!
~ Piirrä kolmen kuvan sarjakuva jostakin kertomuksen tilanteesta.
~ Millaisen kuvan sinä tekisit kertomuksesta? Piirrä.