Ennakointitehtävien tarkoituksena on johdattaa lukija tekstiin. Ne tehdään keskustellen ennen kertomuksen lukemista ja niissä hyödynnetään kertomukseen liittyvää kuvaa.
Kertomustehtävät
Kaikki kirjan tekstit on jaoteltu karkeasti neljään eri aihepiiriin: arki, seurustelu ja rakkaus, kauhu ja absurdit kertomukset. Jokaiseen 34 tekstiin on omat kertomustehtävät, joista opettaja voi poimia haluamansa tehtävät kullekin oppilaalle.
Kertomuksiin liittyviä tehtäviä on viiden otsikon alla:
- Ennakoi!
- Keskustele ja pohdi!
- Kirjoita!
- Toimi!
- Piirrä!
Tehtävien tärkeimpänä tavoitteena on lukukokemus ja siitä keskustelu. Kirjoittamis- ja piirtämistehtäviä lukuun ottamatta kaikki tehtävät on tarkoitus tehdä suullisesti. Tärkeintä on, että kertomukset herättävät keskustelua ryhmän kesken.
Tällä sivulla
Keskustelu- ja pohtimistehtävät ovat kysymyksiä, joiden on tarkoitus herättää keskustelua ja saada lukija peilaamaan lukemaansa omaan elämäänsä ja ympäröivään maailmaan. Tehtävät kehittävät oppilaan luetun ymmärtämisen taitoa päättelevällä ja arvioivalla tasolla.
Luetun ymmärtämiseen liittyvät tehtävät on erotettu omaan kokemusmaailmaan peilaavista tehtävistä katkoviivalla.
Tehtävistä voi keskustella opettajan valinnan mukaan joko koko ryhmän kesken, pareittain tai pienissä ryhmissä. Tehtäviä ei ole tarkoitus tehdä kirjallisesti.
Kirjoitustehtävissä on eritasoisia tehtäviä. Ne vaikeutuvat niin, että ensimmäinen tehtävä on aina helppo sanatason tehtävä, jotta jokainen oppilas pääsee kirjoittamaan jotain. Seuraavat tehtävät ovat yleensä lausetason tehtäviä, ja lopussa mukaan tulee myös tekstitaso. Tavoitteena on näin huomioida oppilaiden erilainen kielitaidon taso.
Helpoimmat, sanatason kirjoitustehtävät on merkitty tehtävänannon jälkeen ruutu-symbolilla. ♦
Kirjoitustehtävissä ilmaistaan, mikä tekstilaji oppilaan on tarkoitus tuottaa, joten samalla voi pohtia yhdessä eri tekstilajeille tyypillisiä piirteitä. Opettaja voi soveltaa tehtävänannon oppilailleen sopivaksi antaen ohjeita esimerkiksi tekstin pituudesta tai kirjoittamiseen käytettävästä ajasta.
Toimintatehtävissä on erilaisia keskustelu-, draama- sekä muita toiminnallisia harjoituksia. Monet tehtävistä voi tehdä joko pareittain, pienissä ryhmissä tai opettajajohtoisesti. Opettaja voi soveltaa tehtäviä ryhmän koon ja dynamiikan huomioiden.
Piirrostehtävissä voi piirtää tai käyttää muita työtapoja, esimerkiksi maalausta tai kuvien tekemistä tietokoneella. Oppilaita on hyvä kannustaa ilmaisemaan itseään kuvallisesti, vaikka joku heistä olisikin sitä mieltä, ettei osaa piirtää tai että piirtäminen ei kuulu suomen kielen tunneille. Jos piirtäminen tuntuu oppilaasta vaikealta, häntä voi kehottaa esimerkiksi piirtämään tikku-ukkoja tai jonkin tarinassa esiintyvän yksityiskohdan (nalle, lakupussi, kiikarit tms.).