Luvun tavoite on luoda myönteistä ja kannustavaa ilmapiiriä. Toisten hyväksyminen ja kannustaminen edellyttää, että oppilas hyväksyy myös itsensä. Hyvän itsetunnon ja
-tuntemuksen merkitystä vuorovaikutustaidoille pohditaan myös yhdessä.
10. Minä olen OK ja sinä olet OK
Tällä sivulla
1. Minulle tärkeät ihmiset
Tarkoituksena on auttaa oppilasta hahmottamaan omaa paikkaansa ja merkitystään ihmissuhteiden verkostossa. Tehtävä tehdään omaan vihkoon miellekartan tai puun muotoon.
- Oppilas piirtää kuvan keskelle (tai puun runkoon) oman kuvansa ja kirjoittaa tai piirtää sen ympärille elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Muistuta, että tärkeät ihmiset voivat olla minkä ikäisiä tahansa ja miltä elämän alueelta tahansa.
- Keskustelkaa kuvista niin, että oppilas miettii ja kertoo, millaisessa suhteessa hän on kuhunkin kuvan henkilöön ja mikä näiden henkilöiden merkitys on hänen elämässään.
- Mitä oppilas tekee heidän kanssaan ja miksi hän luottaa juuri heihin?
Entä luottavatko nämä ihmiset häneen ja miten se näkyy?
Miltä tuntuu olla näiden ihmisten seurassa? - Keskustelkaa lopuksi, mitä tarkoittaa vastavuoroisuus ja miten se näkyy omassa elämässä, kotona, koulussa ja vapaa-ajalla.
2. Hyvät asiat toisissa
Tarkoituksena on harjoitella kehumista ja kannustamista sekä vastavuoroisuutta ihmissuhteissa. On tärkeää, että jokainen oppilas todella kirjoittaa jotain hyvää kaikista. Se voi olla vaikeaakin, koska kaikkia ei tunne yhtä hyvin ja voi olla, että jonkun kanssa ei tulekaan niin helposti toimeen. Tätä tehtävää on ohjattava nimenomaan leikkinä ja niin, että oppilaat paneutuvat keksimään jonkin hyvän asian jokaisesta oppilaasta.
- Herätelkää hyväksyvää ja luottamuksellista ilmapiiriä. Leikkikää kehumisleikkiä. Jokaisen oppilaan paidan selkämykseen kiinnitetään esimerkiksi hakaneulalla pahvilautanen. Oppilaat kiertelevät luokassa ja kirjoittavat jokaisen muun ryhmänsä jäsenen lautaseen yhden myönteisen asian kyseessä olevasta oppilaasta. Lopuksi jokainen saa nähdä oman lautasensa ja lukea sen muille ääneen. Jokainen lukuvuoro päättyy raikuviin aplodeihin.
- Keskustelkaa yhdessä siitä, minkälaista on hyvän ja rohkaisevan palautteen antaminen ja saaminen. Keskustelkaa myös siitä, että on mahdollista löytää hyviä puolia ihan jokaisesta.
- Oppilaat kopioivat oman lautasensa vihkoon.
- Keskusteluharjoitus ja sen reflektointi pareittain (jos jää aikaa):
Oppilaat jaetaan pareihin tai kolmen ryhmiin. He saavat joko itse valita keskusteluaiheensa tai opettaja jakaa aiheet. Keskustellessa he harjoittelevat tietoisesti hyväksyvää läsnäoloa ilman mitään kilpailua, väheksyntää tai torjumista. Tätä aihetta jatketaan seuraavalla tunnilla.