Tässä luvussa aiheena ovat arkielämän kohtaamiset ja jokapäiväinen yhteiselämä. Tavoitteena on oivaltaa, että pienillä teoilla vaikutamme ympäristömme ilmapiiriin.
17. Vaikutamme toisiimme
1. Arkiset kohtaamiset
Katsokaa sivun 65 sarjakuvaa arkisista kohtaamisista.
Kerro kuvan tarina alkaen koulukyydistä.
- Miltä kuvan oppilaasta tuntuu tavata kuvan ihmiset?
- Kirjoita kertomus vihkoon.
Vaihtoehtoinen toteutus:
Näytelkää kuvien tilanteet luokassa.
2. Kaveripassi
Katsomusaineet sopivat hyvin kaveritaitoja harjoittavan monialaisen oppimiskokonaisuuden osaksi. MLL:n kaveriviikkoaineistosta löytyy hyviä tehtäviä ja vinkkejä toisten huomioimisen harjoitteluun, esimerkiksi Kaveripassi.
Taiteilija kertoo kuvastaan
Moikkaamiset sivulla 65
“Kuvassa näytetään kehän muodossa päivän aikana tapahtuvat kohtaamiset, joissa koululainen tervehtii toisia eri tavoin. Voidaan miettiä, millaiset erilaiset tervehtimisen tavat liittyvät erilaisiin ihmissuhteisiin.”
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa bussikuskista sivulla 64
- Kuljetko kouluun tai harrastuksiin bussilla tai koulukuljetuksella?
- Tervehtiikö kuljettaja matkustajia?
- Tervehtivätkö matkustajat kuljettajaa?
Esittäkää erilaisia arkisia kohtaamisia. Kohtaukset voi myös videoida. Jokaisessa tilanteessa 2–3 oppilasta esittää eri henkilöitä. Ryhmille arvotaan ensin tilanteet ja sen jälkeen käyttäytymistyyli (jokaiselle henkilölle voidaan arpoa myös erilainen käyttäytymistyyli). Käyttäytymistyyliä ei saa paljastaa toisille, vaan kohtauksen jälkeen keskustellaan siitä, millä tavalla henkilöt kohtasivat toisensa, ja miten katsojat arvelevat sen vaikuttaneen henkilöihin.
Oppilaat voivat myös itse aluksi keksiä tilanteet ja erilaiset käyttäytymistyylit.