Tässä luvussa pohditaan moraalikysymyksiä. Niiden käsittelyssä on tärkeää tuoda esiin se, että ihmisillä voi olla moraalikysymyksiin erilaisia mielipiteitä, mutta ne on tärkeää pystyä perustelemaan.
18. Mistä tiedän, että teen oikein?
Tällä sivulla
Äänestys moraalikysymyksistä
- Oppilaat voivat ensin tehdä itselleen kaksi eriväristä äänestyskylttiä, joissa lukee “oikein” ja “väärin”.
(Voitte myös järjestää äänestyksen asettumalla janalle, jonka toiseen päähän on merkitty “oikein” ja toiseen “väärin”.) - Oppilaiden annettua vastauksensa, miettikää, miksi toiminta on oikein tai väärin.
Onko tilannetta, jossa oikea teko voikin olla väärä tai toisinpäin?
Moraaliväittämiä voivat olla esimerkiksi:
- Otan kaupasta karkkipussin maksamatta.
- Otan kaupasta karjalanpiirakan maksamatta.
- Sanon kaverille, että hänellä on kiva paita, vaikka en oikeasti pidä siitä.
- Sanon opettajalle, että minulla oli pää kipeä, enkä siksi voinut tehdä läksyjä, vaikka oikeasti katsoin telkkaria koko illan.
- Autan luokkakaveria läksyissä.
- Autan luokkakaveria läksyissä kertomalla hänelle oikeat vastaukset.
- Kyyditsen luokkakaveria pyörän tarakalla.
- Kyyditsen luokkakaveria pyörän tarakalla, jotta ehtisimme ajoissa kouluun.
Kuvatehtävät
Tutki sivun 68 kompassikuvaa
Kuvan ystävykset ovat asettuneet yhdessä neulalle.
- Mitä kuva tuo mieleesi?
- Miten kaverit vaikuttavat käsitykseesi siitä, mikä on oikein ja mikä väärin?
- Oletko itse joutunut joskus tilanteeseen, jossa sinun ja ystäviesi omatunto on osoittanut eri suuntaan?
- Mitä sellaisessa tilanteessa voi tehdä?