Luvun tarkoituksena on syventää onnen käsittelyä ja pohtia, mistä erilaisista asioista onni koostuu. Luvussa onnea tarkastellaan yksilön ja yhteisön luomien puitteiden kautta.
2. Onnen aineksia
1. Onnen ainekset
Pohdi oppilaiden kanssa, missä kaikessa on “aineksia” (vastaukset voivat olla esimerkiksi leivonta, ruoanlaitto, shampoo). Näin voit johdatella keskustelua kysymykseen siitä, mitä aineksia onni voisi pitää sisällään. Näitä ajatuksia voi kerätä jonnekin näkyville ja keskustella niistä.
Mitkä ovat aivan välttämättömiä onnen aineksia? Mitkä ainekset puolestaan ovat tärkeitä, mutta eivät kuitenkaan ehdottomia?
2. Sanoma- ja aikakauslehtien kuvat
Tutkikaa oppikirjan sekä sanoma- ja aikakauslehtien kuvia ihmisistä. Näkyykö heistä, kuka on onnellinen? Näkyykö onnellisuus ulospäin?
3. Tunnelaput
Printatkaa liitteenä olevia lappuja, joissa on kuvattu erilaisia tunteita. Jokainen oppilas saa oman lapun, eikä saa näyttää sitä muille. Oppilaan tehtävänä on ilmentää lapussa esiintyvää tunnetta aluksi äänettömästi pelkillä ilmeillä, myöhemmin helpottaen sitä muilla kehon eleillä ja lopuksi ääneen.
Harjoituksen jälkeen keskustellaan seuraavista kysymyksistä:
- Miltä harjoitus tuntui? Oliko helppo esittää lapussa esiintyvää tunnetta? Onko helppoa vai vaikeaa olla esimerkiksi pelokkaan, onnellisen tai vihaisen näköinen?
- Onko hyvä vai huono asia näyttää tunteensa? Miksi? Entä onko hyvä vai huono asia, että muut tunnistavat, miltä muista tuntuu?
- Kun näyttää tunteensa, onko niiden ilmaisemiselle olemassa mitään rajoituksia?
4. Ryhmätyö onnen aineksista
- Jaa oppilaat muutamaan ryhmään.
- Jaa ryhmille iso paperi (esim. A3).
- Kerro jokaiselle ryhmälle erikseen, mihin onnen ainekseen he tutustuvat ja valmistautuvat esittämään sen muille ryhmäläisille.
- Onnen ainekset löytyvät luvun 2 laatikosta sivulla 10:
- HYVÄ ITSETUNTO
- OPTIMISMI
- HYVÄT IHMISSUHTEET
- TUNNE SIITÄ, ETTÄ VOI VAIKUTTAA OMAAN ELÄMÄÄNSÄ (“olla oman elämänsä pomo”)
5. Esitelmä rakennetaan kolmen kysymyksen varaan:
Mitä … tarkoittaa?
Antakaa esimerkkejä elämästä
Miksi … on yksi onnen aineksista?
Miten … voi saada tai löytää?
Kuvittaja kertoo kuvastaan
Sivun 15 kuvassa on "onnellisuuspoliisi" työssään.
“Kuva on ajatusleikki siitä, että onnellisuutta pystyisi mittaamaan tutkan tapaisen laitteen avulla. Onnellisuus ei välttämättä näy ulospäin.”
Kuvatehtävät
Tutki sivun 15 kuvaa
- Pohdi, miten onnea olisi mahdollista mitata. Miten voi nähdä, että joku on onnellinen?
- Väitetään, että suomalaiset ovat onnellisia. Miten sellaista voidaan tutkia?
Leikattavat tunnekortit