Luvun tarkoituksena on tutustua hyveisiin luonteenpiirteinä ja pohtia, miten hyveet voivat olla avain onneen ja onnellisuuteen.
4. Onnellisuuden näkymättömät ainekset
Tällä sivulla
1. Hyve-käsitteen hahmottelua
Hyvä veitsi leikkaa hyvin ja täten sen “hyve” on terävyys.
Pohdi, mitkä voisivat olla seuraavien asioiden hyveitä: tuoli, pöytä, talo, maalaus, YouTube-video...
2. Miten joku voisi tulla hyveelliseksi?
Aristoteles sanoi, että hyveitä voi oppia vain harjoittelemalla, tekemällä hyveellisiä tekoja.
Miten opettaja, koululainen tai vanhempi voi harjoitella hyveelliseksi?
3. Kultainen keskitie
Pohdi, pitääkö välillä mennä ääripäihin ja tehdä paheita, jotta keskitie olisi helpommin löydettävissä (esimerkiksi syödä kaikki karkkipäivän karkit yhdellä kertaa tai säästää niitä niin kauan, että ne muuttuvat koviksi ja pahoiksi).
Kuvatehtävät
Tutki sivun 21 kuvaa ja tietolaatikkoa Aristoteleesta, kohtuuden ystävästä
- Mitä tarkoittaa kohtuus?
- Kultainen keskitie näyttää liukkaalta.
Mitä kohtuuttomuuksiin meneminen voisi tarkoittaa? Liukastelemme siihen joskus itse kukin.
Kuvatekstissä annetaan esimerkki yhdeksi keskitienhyveeksi rohkeuden, pelokkuuden ja uhkarohkeuden välillä. Oppilaiden kanssa voi kuvan innoittamana lähteä keksimään muita hyveitä, jotka ovat kahden ääripään välillä.
3. Mitä haittaa on liiallisesta rohkeudesta eli uhkarohkeudesta?