Luvussa tutustutaan perusoikeuksiin ja ihmisoikeuksiin, erityisesti ajatukseen yhdenvertaisuudesta.
6. Kaikki ovat samanarvoisia
Tällä sivulla
1. Tuoko yhdenvertaisuus onnea?
Pohtikaa ajatusta “yhdenvertaisuus luo onnea”.
Miten yhdenvertaisuus voi luoda tai tuoda onnea?
Voiko tämä väite olla väärin?
Olisitko silloin onnellisempi, jos sinulla olisi enemmän oikeuksia kuin muilla?
Mitä hyviä ja huonoja puolia siinä voisi olla?
2. Erityiskohtelu erityistapauksissa
Luvussa puhutaan paljon tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Meillä kaikilla on samat oikeudet, eikä kukaan saa vaatia erityiskohtelua – paitsi tietyissä erityistapauksissa.
- Oppilaat voivat pohtia arkielämäänsä ja tehdä sen jälkeen listan näistä erityistapauksista, missä joku voi saada erityiskohtelua.
- Mihin tämä erityiskohtelu (invaparkkipaikka, bussin erityisvaratut penkit, koulun erityisopetus...) perustuu?
- Pohtikaa, miksi näissä erityistapauksissa on reilua, että joku saa erityiskohtelua.
3. Muita pohdintakysymyksiä
- Voiko ihminen toimia epäreilusti muita kohtaan itse sitä tietämättä, ikään kuin vahingossa? Keskustelkaa aiheesta.
- Minkälainen on reilu ja oikeudenmukainen ihminen, koulu, vanhempi, kaveri tai opettaja? Oletko itse reilu?
Vaihtoehtoinen toteutus:
Tehkää lista, jossa vasemmalla on henkilö ja oikealla pohdittu sitä, miten tämä voi olla reilu tai oikeudenmukainen. Näin ehkä avautuu se, että vaikka reiluus riippuu aina tilanteesta, siitä voi löytyä jotain yhteistä.
4. Ryhmätyö
Ihmisoikeudet ja perusoikeudet tuntuvat meistä itsestäänselvyyksiltä. Niitä ei ole kirjoittanut kukaan yksin, vaan ne ovat syntyneet ihmisten yhteistyön ja neuvottelun tuloksena. Usein on tarvittu ensin rohkeita yksilöitä.
- Ottakaa yhdessä selvää, millä tavoin ihmisoikeudet vielä puuttuvat ihmisiltä eri puolilla maailmaa.
- Tehkää ryhmissä kartongille julisteet, joissa vaaditaan muutosta jossakin asiassa tai muistutetaan jonkin ihmisoikeuden tärkeydestä.
(Apua sivulta 29.)
Kuvatehtävät
Pohtikaa, mitä sivun 30 kuvan tilanteessa tapahtuu
- Mitä tunteita näet kuvassa?
- Onko kukaan ollut vastaavanlaisessa tilanteessa?
- Mitä tilanteessa pitäisi tehdä?