Luvun tavoitteena on auttaa pohtimaan kulttuurisia eroja ja sitä, miten ympäröivä kulttuuri vaikuttaa ihmisiin.
8. Eri tavoin samanlaisia
Tällä sivulla
1. Ihmisten yhteneväisyydet ja erot
Oppilaiden kanssa ihmisten erilaisuutta ja samanlaisuutta pohdittaessa voi aluksi kiinnittää huomion siihen, mistä näkökulmasta ihmistä katsomme.
- Piirrä ihmishahmo taululle ja kysy oppilailta, mitkä ominaispiirteet ihmisessä näkyvät eli ovat niin sanotusti pintaa (esimerkiksi hiukset, silmät ja iho). Vastaukseksi saadaan värejä, kokoeroja, ilmeitä ja muita vastaavia ominaisuuksia.
- Miettikää yhdessä asioita, jotka eivät näy (kuten toiveet, mieltymykset ja tunteet). Näissäkin voi olla monenlaisia eroja, mutta ehkä asiasta keskusteltaessa huomataan erojen olevan vähäisempiä kuin pinnalta katsoen.
- Keskustelkaa siitä, mikä voisi olla syvintä ihmisessä, mikä synnynnäistä ja mikä muuttumattominta. Monet perustavanlaatuiset ominaisuudet ovatkin sellaisia, jotka koskevat kaikkia ihmisiä.
- Aiemmin on todennäköisesti tutkittu kirjan sivun 19 kuvaa, jossa tarkastellaan tarpeita. Tähän voidaan palata ihmisten samankaltaisuuden näkökulmasta.
2. Vihkotehtävä
Oppilaat piirtävät ja/tai kirjoittavat vihkoonsa asioita, joita kaikilla ryhmän jäsenillä heidän mielestään on. Toiselle sivulle piirretään asioita, joita vain itsellä on, tai joita uskoo vain itsellä olevan. Näitä voivat olla esimerkiksi harvinainen harrastus, jokin kirja, esine tai kokemus. Näistä kerrotaan toisille ja keskustellaan.
3. Lukekaa erilaisuutta käsitteleviä kirjoja ryhmissä
Yhdessä ryhmässä voi olla 2–4 oppilasta, nopeampia ja hitaampia lukijoita. He tutustuvat yhteen kirjaan esimerkiksi vuorolukuna niin, että kukin lukee sen verran kuin jaksaa. Kukin ryhmä kertoo kirjastaan muulle luokalle ja aiheesta keskustellaan vielä yhdessä. Myös opettaja voi lukea tarinan oppilaille. Kirjat ovat syystä erittäin helppoja, koska tarkoitus on lukea ne ryhmässä, katsoa kuvia ja miettiä niiden ajatusta.
Aiheeseen sopivia kirjoja
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 36
- Pohdi, mitä sillä halutaan sanoa.
- Miksi juuri tämä kuva on valittu kuvaamaan erilaisuutta?
Tutki kuvaa sivulla 37
- Pohdi, voisiko siinä olla vielä jokin muu emoji.
- Voisiko jostakin muusta asiasta tehdä sarjan emojeita? Minkälaisia ne olisivat?