Tässä luvussa pohditaan sitä, minkälaisia olemme, ja minkälaisiksi haluaisimme tulla. Mikä tekee minusta juuri minut?
20. Kuka sinä olet?
Tällä sivulla
1. Kirje itselle
Kaikki oppilaat kirjoittavat kirjeen itselleen kymmenen vuoden päähän. Oppilaat kertovat kirjeissä itsestään tulevaisuuden minälleen. Kirjeen toiselle puolelle oppilaat piirtävät kaksi kuvaa:
- Oppilaan omakuva, jossa näkyy hänelle tärkeitä asioita juuri nyt.
- Oppilaan omakuva siitä, minkälainen hän kuvittelee olevansa kymmenen vuoden päästä itselleen tärkeiden asioiden ympäröimänä.
Kirjoittamisen ja piirtämisen jälkeen kukin oppilas saa lukea tekstinsä vuorollaan toisille pienryhmissä. Tekstien lukemisen jälkeen pohditaan, miten voin vaikuttaa siihen, minkälainen minusta tulee kymmenen vuoden päästä.
Pienryhmien jälkeen vapaaehtoiset oppilaat saavat lukea ja esitellä tuotoksensa ääneen koko luokalle. Tämän jälkeen kirjeet suljetaan. Kuoriin kirjoitetaan päivämäärä kymmenen vuoden päähän, jolloin oppilas saa avata kirjeensä.
2. Tehtäviä lisätietolaatikkoon sivulla 77
- Voiko jotakin hyvää ominaisuutta olla liikaa?
- Millainen haluaisit olla? Kirjoita vihkoon kolme ominaisuutta, joita haluaisit itsellesi.
- Katso laatikon ominaisuuksia. Missä tilanteissa tarvitaan näitä ja missä tilanteissa näiden vastakohtia?
Kuvittaja kertoo kuvastaan
Lottoarvonta sivuilla 77–78
“Kuvituksen lottoautomaatit havainnollistavat sitä, miten ihmiset eivät itse voi valita suurta osaa ominaisuuksistaan. Esimerkiksi ihon ja silmien väri peritään vanhemmilta. Itse ei voi vaikuttaa myöskään siihen, minkälaiseen yhteiskuntaan syntyy. Kuvan pohjalta voisi keskustella vanhasta sanonnasta ”on lottovoitto syntyä Suomeen”. Millä tavalla se voisi olla totta ja toisaalta, miksi se ei aina ole?”
Kuvatehtävät
Tutki lottokuvaa sivulla 77
- Millaisia ominaisuuksia olet saanut syntymässäsi?
- Mitä ominaisuuksia, lahjoja tai perheen piirteitä toivoisit omien lastesi perivän sinulta?