Tämän luvun tarkoituksena on pohtia ja kyseenalaistaa sitä, minkälaisia rooleja itse kullakin on erilaisissa tilanteissa ja eri henkilöiden kanssa.
21. Erilaisia rooleja
Tällä sivulla
Ryhmätehtävä: koululle säännöt
Anna oppilaille tehtäväksi kirjoittaa yhdessä koululle säännöt puhtaalta pöydältä viiden henkilön pienryhmissä. Jaa kullekin ryhmän jäsenelle rooli paperilapuilla. Kunkin oppilaan on tarkoitus toimia ryhmässä saamansa roolin mukaisesti tehtävän ajan. Oppilaat tietävät, kuka ryhmän jäsenistä on puheenjohtaja ja sihteeri. Loput kolme ovat aina ryhmän jäseniä. Oppilaat eivät kuitenkaan tiedä mitään muuta toistensa roolilappujen sisällöstä.
Lapuissa lukee:
“Ryhmän puheenjohtaja, joka kehuu kaikkia ryhmän jäsenten ehdotuksia eri tavoin”
“Ryhmän sihteeri, joka yrittää ponnistella sen eteen, että mahdollisimman monta hyvää sääntöä kirjattaisiin ylös”
“Ryhmän jäsen, joka yrittää kyseenalaistaa jokaisen ehdotuksen koulun säännöiksi”
“Ryhmän taiteilijasielu, joka yrittää saada ryhmän huomion kiinnittymään kaikkeen muuhun kuin itse koulun sääntöjen kirjaamiseen”
“Ryhmän ideapankki, joka yrittää tehdä keskustelun aikana mahdollisimman monta ehdotusta koulun säännöiksi, vaikka ehdotukset olisivatkin välillä vähän hulluja”
Kun ehdotukset koulun säännöiksi on kirjattu paperiin, kukin ryhmän jäsen kertoo ryhmälleen oman roolinsa. Tämän jälkeen opettaja kysyy kultakin ryhmältä koko luokan kuullen, miten kukin ryhmän jäsen koki oman roolinsa. Lisäksi koko luokan kanssa pohditaan yhdessä sitä, miten erilaiset roolit vaikuttavat ryhmän tuotokseen.
Kuvatehtävät
Tutki KiVa Koulu -kuvaa sivulla 79
Eri rooleja ovat esimerkiksi opettaja ja oppilas. Ne vaikuttavat siihen, mihin kiinnitämme huomiota.
- Miten opettaja, oppilas ja vahtimestari voivat nähdä kiusaamista, jota muut eivät näe?
- Miten he voivat puuttua siihen eri tavalla kuin muut?
Tutki kuvaa sivulla 80
Tehkää pantomiimiesityksiä toisillenne erilaisista luonteenpiirteistä.