Tässä luvussa punnitaan sitä, mitä pidämme arvossa ja minkälaiseen arvojärjestykseen asetamme elämämme suuria toiveita.
22. Mitä sinä arvostat?
Tällä sivulla
1. Meille tärkeät esineet
- Pyydä oppilaita kirjoittamaan vihkoihinsa viiden kohdan lista siitä, mitkä ovat heille kaikkein tärkeimpiä esineitä.
- Kun kaikki ovat kirjanneet viisi tärkeintä esinettään, kerro seuraava tarina:
“Olemme kaikki luokkaretkellä erämaassa samassa bussissa ja jokaisella on mukanaan viisi tärkeintä esinettään. Bussista loppuu bensa ja joudumme kävelemään yhdessä kymmenen kilometriä lähimpään kylään, jossa on yöpaikkamme. Jokainen pystyy ottamaan mukaansa vain kolme tärkeintä esinettään. Yliviivatkaa viidestä tärkeimmästä esineestänne ne kaksi, jotka jätätte bussiin, ja joita ette välttämättä enää saa takaisin.
- -
Saamme varattua paluumatkalle pikkubussin, jolla pääsemme turvallisesti kotiin, mutta bussi on niin pieni, että kukin voi ottaa itselleen vain kaikkein tärkeimmän esineen mukaansa. Yliviivatkaa jäljellä olevista kolmesta esineestä vielä kaksi.”
3. Tehtävän lopuksi anna kaikille oppilaille mahdollisuus kertoa, mikä esine kullekin jäi jäljelle – ja miksi.
2. Millainen on hyvä ihminen?
Millainen on oppilaiden mielestä hyvä ihminen?
Tehkää taululle yhdessä ihmishahmo, jolla on arvostettavia ominaisuuksia. Opettaja kerää oppilaiden vastauksia ihmishahmon ympärille ja sisään, jolloin tuloksena on miellekartta.
Tehtävässä voi hyödyntää esimerkiksi Answer Garden -ohjelmaa.
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 83
- Mitä kuva esittää?
- Mitä hyvää kuvan esineessä on?
- Mitä asioita ihmiset arvostavat siinä?
- Mitä eläinten kannalta hyviä asioita siinä voisi olla?
- Mitkä eläimet voisivat saada esineestä jotakin hyvää?
- Millaista hyvää on kokenut ihminen, joka on juuri tehnyt esineen?