Tässä luvussa pohditaan, mitä kaikkia enemmistöjä ja vähemmistöjä on olemassa, ja mihin kaikkiin kulttuuriryhmiin itse kuulumme.
24. Valtakulttuurit ja vähemmistöt
Tällä sivulla
1. Eläytymistä ryhmässä
Jaa oppilaat neljän hengen ryhmiin. Jokainen ryhmän jäsen saa oman roolin. Roolit jaetaan paperilapuilla. Paperilapuissa lukee:
“kielivähemmistön lapsi”
“uskonnollisen vähemmistön lapsi”
“etnisen vähemmistön lapsi”
“ryhmän sihteeri”.
Pohtikaa yhdessä, millä kaikilla tavoin elämä voi olla vaikeampaa vähemmistön kuin valtakulttuurin edustajille.
Sihteerin tehtävänä on kirjata vastauksenne ja esittää ne keskustelun jälkeen luokan muille ryhmille.
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 88
Kuvassa on kello, joka on suunniteltu näkövammaiselle ihmiselle. Kello perustuu tuntoaistiin. Kun olemme kauan vailla jotakin aistia, muut aistit alkavat terävöityä. Näkövammaisten kirjoitettu kieli on tunnusteltavaa. Näkövammaisille on myös kelloja, jotka kertovat ajan ääneen. Sulje silmäsi minuutiksi ja pohdi, mikä kaikki tuottaa haasteita arkielämässä näkövammaiselle.
Sateenkaarilippu sivulla 90
Sateenkaarilippu symboloi nykyisin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.
Sateenkaarilipun on suunnittellut yhdysvaltalainen taiteilija Gilbert Baker vuonna 1978. Baker suunnitteli lipun kuvaamaan San Franciscon sukupuolivähemmistöä.
Kokonaisuudessaan sateenkaarilippu symboloi sosiaalista yhdenvertaisuutta ja jokaisen ihmisen ainutlaatuisuutta. Jokainen väri sateenkaarilipussa kuvaa eri asiaa.
Lipun käyttö laajeni seksuaalivähemmistöön kuuluneen, sanfranciscolaisen poliitikon, Harvey Milkin murhan jälkeen.