Tämän luvun tarkoitus on avata erilaisia käsityksiä ja stereotypioita suomalaisuudesta sekä pohtia sitä, miten käsitykset suomalaisuudesta muuttuvat.
28. Mitä on suomalaisuus?
Tällä sivulla
Oppilaiden tulkinta suomalaisuudesta
Jaa jokaiselle oppilaalle A4-paperi. Oppilaat piirtävät papereille tulkintansa siitä, mitä suomalaisuus on. Paperille ei kirjoiteta oppilaan nimeä.
Kun piirrokset ovat valmiit, kerää paperit ja pyydä oppilaita nousemaan seisomaan. Jaa paperit sattumanvaraiseen järjestykseen luokan pulpeteille.
Pyydä oppilaita kiertelemään luokassa ja asettumaan lähelle sitä paperia, joka kuvaa heidän mielestään parhaiten suomalaisuutta.
Kun oppilaat ovat löytäneet paikkansa, kysy, miksi heistä juuri tietty piirros kuvaa parhaiten suomalaisuutta.
Kuvittaja kertoo kuvastaan
Suomi-aarrearkku sivulla 99
“Arkkua avaavan henkilön suojapuku kuvaa varovaista suhtautumista kulttuureihin. Miten voi suojautua esimerkiksi kulttuurisilta stereotypioilta? Mitä ongelmia voi syntyä liiallisesta varovaisuudesta erilaisten kulttuurien kohtaamisessa?”
Suomalaisuustarkastaja sivuilla 100–101
“Kuvassa nähdään suomalaisuustarkastaja, jolla on käytössään suomalaisuutta mittaava laite. Mittari on ylikuormittunut, koska tarkastaja on valinnut mittauskohteeksi saunassa istuvan, sisupastilleja syövän Sibeliuksen. Kuvan pohjalta voisi esimerkiksi keskustella tästä yhdistelmästä (sisu, sauna ja Sibelius) sekä siitä, miten nämä asiat liittyvät suomalaisuuteen.”
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivuilla 100–101
Suomalaisuutta on kuvattu muun muassa sanoilla “sisu, sauna ja Sibelius” sekä “suo, kuokka ja Jussi”.
Mitkä kolme sanaa kuvaavat sinusta parhaiten suomalaisuutta?