Tässä luvussa käsitellään eroa tekojen ja tapojen ymmärtämisen ja hyväksymisen välillä. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tarkastelemaan itselleen vieraita ajatuksia ja tapoja käyttäen hyväksyttävyyden mittarina YK:n ihmisoikeuksien julistusta pelkkien omien mieltymysten sijaan.
30. Ymmärtäminen ja hyväksyminen
Tällä sivulla
1. Pohdin, vaikka en hyväksy
Keksikää esimerkkejä ajatuksista, joita voisitte pohtia, vaikka ette voi niitä hyväksyä (s. 106). Esimerkkejä voivat olla vaikka koirien syöminen, äänioikeuden kieltäminen miehiltä tai sääntö käyttää vain vihreitä vaatteita.
2. Ihmisoikeuksien julistus
Tutustukaa ihmisoikeuksien julistukseen ja valitkaa siitä pareittain tai pienryhmissä viisi tärkeintä oikeutta. Vertailkaa ryhmien valintoja.
3. Suomalaisia tapoja toisesta näkökulmasta
Kirjatkaa ylös Suomessa yleisiä tapoja (esim. tervehditään virallisissa tilanteissa kättelemällä, annetaan liikennevälineissä paikka vanhuksille, noudatetaan liikennevaloja, alakouluikäiset lapset kulkevat itse kouluun ja harrastuksiin).
- Mikä näissä tavoissa voi tuntua omituiselta toisesta kulttuurista katsottuna (tai vaikka avaruusolennon näkökulmasta)?
- Miten tapoja voisi selittää?
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 107
Millaisia ongelmia liian suljettu tai vastaavasti liian avoin ajatusmaailma voi aiheuttaa?