Luvussa tutustutaan tietämisen, uskomisen ja luulemisen eroihin.
34. Tiedän, uskon ja luulen, että huomenna on pouta
Tällä sivulla
Toiminnallinen harjoitus
Pienryhmissä/pienessä opetusryhmässä:
- Yksi ryhmästä sulkee silmänsä ja muut valitsevat hänen eteensä erilaisia esineitä. Silmät suljettuna oleva oppilas pyrkii tunnistelemalla arvaamaan, mitä esineitä hänen edessään on.
- Pohtikaa yhdessä kysymystä siitä, luuleeko, uskooko vai tietääkö kyseinen oppilas, mikä esine on hänen edessään. Ketkä tietävät, mikä esine on kyseessä, ja mistä he tietävät sen?
Vaihtoehtoinen toteutus: Samanlaisen tehtävän voi tehdä hajuaistin avulla esimerkiksi laittamalla erilaisia mausteita pusseihin.
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 115
Kuvaile, mitä kuvassa tapahtuu.
- Miksi eri ihmiset kuvassa hahmottavat saman eläimen niin eri tavalla?
- Luuletko, että nämä ihmiset voisivat päästä yhteisymmärrykseen siitä, mitä he havaitsevat? Perustele.
- Mikä voisi olla heidän yhteisymmärryksensä?
- Voivatko he yhdessä huomata, että he koskettelevat norsua? Miksi tai miten?