1. Reilun pelin pohdintaa
Oppilaita voi ohjata aiheeseen kysymällä missä he ovat ennen kuulleet puhuttavat reilusta pelistä.
- Joukkuelajeissa, kuten jalkapallossa, jaetaan usein otteluissa reilun pelaajan palkinto. Onko luokassa joku saanut tämän palkinnon?
- Miksi joku saa tämän palkinnon? Mitkä ovat ne kriteerit, millä palkinnon voi saada?
- Miksi joku ei saa tätä palkintoa? Mitä pitää tehdä pelissä, jotta ei varmasti saa reilun pelaajan palkintoa?
2. Oikeudenmukaisuuspeli
Tarvitaan vähintään kahdeksan oppilasta, pari pakettia näkkileipää ja kaksi suklaalevyä. Luokka jaetaan satunnaisesti kolmeen ryhmään niin, että yhdessä ryhmässä on noin ¾ oppilaista, yhdessä ryhmässä noin ¼ ja yksi oppilas muodostaa yhden ryhmän yksinään. Isoimman ryhmän jäsenille annetaan kaikille oma näkkileipä, pienemmän ryhmän oppilaille annetaan yksi näkkileipä (yhteiseksi) ja yksittäiselle oppilaalle annetaan näkkileipäpaketti ja suklaalevy. Oppilaat eivät vielä saa ruveta syömään, vaan keskustellaan ensin jaon herättämistä reaktioista.
- Oliko jako oikeudenmukainen?
- Miten siitä saataisiin oikeudenmukainen?
- Entä jos suklaalevyn saanut oppilas olisi ostanut sen omilla rahoillaan?
- Mistä hänen rahansa olisivat peräisin?
- Mitä jos suklaalevy olisi annettu toisessa koulussa olevalle oppilaalle?
- Vastaako jako hyvinvoinnin jakautumista maailmassa?
Lopuksi toteutetaan luokan mielestä reilu jako. Ylimääräisellä suklaalevyllä voidaan varmistaa, että kaikille riittää (tai sillä voidaan palkita alkuperäinen suklaalevyn saaja, jos hän on on ollut valmis jakamaan omastaan). Tämä tehtävä sopii hyvin myös ET-oppilaiden yhteisiin tilaisuuksiin.