Luku käsittelee sodan määritelmää ja seurauksia sekä sodan ehkäisemistä ja keskeyttämistä. Yhtenä ratkaisuna väkivaltaisuuksien ja sodan välttämiseksi voidaan tunnilla nostaa esille rauhanneuvottelut. Tehtävien avulla pohditaan väkivallan monenlaista ilmenemistä ja väkivallan ennaltaehkäisyä.
9. Sota voidaan aina välttää
Tällä sivulla
Rauhanneuvottelut ryhmissä
1. Jaa oppilaat viiden hengen ryhmiin. Kukin ryhmä suunnittelee näytelmän, jossa on seuraavat roolit:
- Sodan osapuoli A
- Sodan osapuoli B
- Rauhanneuvottelija
- Viestintäpäällikkö
- Rauhanneuvottelujen puheenjohtaja
2. Kerro ryhmille näytelmän ohjeet:
Kunkin ryhmän tehtävänä on esittää koko luokalle näytelmä kuvitteellisista rauhanneuvotteluista kahden sodan osapuolen välillä. Puheenjohtaja toivottaa näytelmässä yleisön tervetulleeksi ja jakaa rauhanneuvottelujen puheenvuorot. Sodan osapuolet A ja B kertovat yleisölle eli koko luokalle syynsä sotaan ja kertovat rauhan ehtonsa eli vaatimuksensa rauhansopimukseen.
Rauhanneuvottelija tekee näytelmässä sovittelevan kompromissiesityksen, joka rauhanneuvottelijan mielestä tulisi olla molempien sodan osapuolten edustajien hyväksyttävissä. Viestintäpäällikön tehtävänä on kirjata muistiin osapuolten keskeiset vaatimukset ja rauhanneuvottelijan sovintoesityksen sisältö. Viestintäpäällikkö kertaa sodan osapuolten ja rauhanneuvottelijan puheenvuorojen jälkeen nämä kaikki keskeiset tiedot yleisölle.
Lopuksi rauhanneuvottelujen puheenjohtaja kysyy sodan osapuolilta, hyväksyvätkö he sovintoesityksen. Jos sovintoesitys hyväksytään, puheenjohtaja ohjaa sodan osapuolet paiskaamaan kättä ja hautaamaan sotakirveensä pysyvän rauhan merkiksi. Jos molemmat tai toinen sodan osapuolista ei hyväksy sovintoesitystä, on kieltäytyminen perusteltava. Tässä tapauksessa rauhanneuvottelujen puheenjohtaja vaatii sodan osapuolilta välitöntä tulitaukoa ja sopimusta uuden rauhanneuvottelun päivämäärästä.
Kuvatehtävät
Tutkikaa yhdessä sivulla 43 olevaa kuvaa dokumenttikameralla
Kaikki oppilaat saavat kertoa ääneen, mitä tunteita heille herää kuvaa katsoessa.