Luvun tavoitteena on herättää oppilaat pohtimaan aikaa, sen olemusta ja omaa suhdettamme aikaan. Aika on lapsista yleensä hyvin kiehtova aihe, jota käsitellessä päästään harjoittamaan ajattelun taitoja.
11. Aika kuluu eri tavoin
Tällä sivulla
1. Aikaan liittyvät sanonnat
Kerätkää aikaan liittyviä sanontoja (esim. "aika kuluu siivillä", "aika matelee").
- Mitä niillä tarkoitetaan?
- Millaisissa tilanteissa niitä voisi käyttää?
2. Ajan muotoilu
Muotoilkaa aika esimerkiksi muotoiluvahasta (voidaan myös piirtää, mutta muovailuvahalla tai rakentamalla tulee mielenkiintoisempia tuotoksia). Keskustelkaa siitä, miltä aika näyttää – voiko sitä nähdä?
3. Mihin aikaa tarvitaan?
Keskustelkaa siitä, mihin oppilaat itse tarvitsevat tietoa ajan kulusta (kouluun lähtö, eri tunnit lukujärjestyksessä, harrastukset, kesäloma jne.). Miettikää, mistä asiasta on kauan aikaa, mistä taas lyhyt aika.
- Onko viimeisestä lomasta kauan vai vähän aikaa?
- Onko siitä pitkä aika, kun oltiin päiväkodissa?
- Entä siitä, kun omat vanhemmat olivat lapsia?
- Entä siitä, kun ensimmäiset kellot tehtiin?
- Mihin on vielä pitkä aika, mihin lyhyt?
- Onko siihen pitkä aika, kun ollaan 9. luokalla ja koulu loppuu?
- Entä opettajan mielestä?
4. Aika kirjoissa ja elokuvissa
Kerätkää esimerkkejä kirjoista tai elokuvista, joissa matkustetaan ajassa tai valoa nopeammin. Millaisia ongelmia ajassa matkustaminen tarinan henkilöille aiheuttaa?
Tutki kuvia sivulla 52
Millaiseen ajan mittaamiseen kuvasta löytyvät laitteet sopivat?
Katsokaa erilaisia ajan mittaamisen ja kirjaamisen välineitä ja käykää läpi, mitä ne ovat ja mihin tarkoitukseen ne on tehty. Esimerkkejä löytyy myös jakson aloitusaukeamalta s. 50–51.
Tutki kuvia sivulla 53
- Mitä huonoja ja hyviä puolia kuvien tilanteissa on?
- Millaisissa tilanteissa aika kuluu liiankin nopeasti, millaisissa tilanteissa taas hitaasti?
Aiheesta voi tehdä myös kirjoitelman, jolloin oppilaat voivat kirjoittaa joko kuvan henkilön tilanteesta ja keksiä, miksi hän kokee ajan kuluvan hitaasti tai nopeasti, tai kirjoittaa omasta kokemuksestaan otsikolla “Silloin aika kului kuin siivillä” tai “Kun yksi tunti oli ikuisuus”. Kirjoitelma sopii erityisesti ylöspäin eriyttäväksi tehtäväksi.