Luvun tavoitteena on tutustua sykliseen aikakäsitykseen.
12. Aika kiertää kehää – syklinen aikakäsitys
Tällä sivulla
1. Luonnon kiertokulku
Ottakaa selvää, millaisia syklejä luonnossa esiintyy (esim. vuodenajat, kuivan ja sadekauden vaihtelu, eläinpopulaatioiden syklinen vaihtelu ja vaellukset).
2. Toistuvat asiat elämässä
Pohtikaa, millaisia toistuvia tapahtumia oppilaiden elämässä on. Mitä tapahtuu joka päivä, mitä joka viikko, tai mitkä asiat toistuvat joka vuosi? Miksi ne toistuvat samanlaisina?
Kuvittaja kertoo kuvastaan
>> Tulossa s. 56
Kuvatehtävät
Tutkikaa kuvaa sivulla 54
Kuvassa on syksyinen puu. Voitte ryhmän kanssa toteuttaa koko lukuvuoden (tai jakson) kestävän projektin, jossa yksi oppilas vuorollaan ottaa joka kuukausi (tai viikko) kuvan koulun pihasta tai siellä kasvavasta puusta. Jos jatkatte, voitte verrata projektia seuraavana vuonna, vaihtuivatko vuodenajat samaan aikaan.
Katsokaa sivun 56 kuvaa
Kertokaa sen perusteella tarina kuvan henkilön jälleensyntymistä.
Tutkikaa kuvaa sivulla 57
- Etsikää tietoa hindulaisuuden jumalista. Millaisia ominaisuuksia niillä on?
- Keksikää omia jumalhahmoja. Mitkä ovat tärkeimpiä ominaisuuksia, joita jumalilla pitäisi olla, tai mitä asioita niiden pitäisi suojata?
Tutkikaa kuvaa sivulla 58
Eläytykää kuvan lasten elämään. Buddhalaisessa luostarissa myös nuoret noviisit heräävät ennen auringonnousua ja meditoivat päivän aikana useita tunteja.
- Kokeilkaa, miltä kahden minuutin meditaatioharjoitus tuntuu kavereiden istuessa ympärillä. Istukaa koko keho rentona mutta suorana, silmät kiinni ja hengittäkää rauhallisesti. Mielen rauhoittamiseksi ja tyhjentämiseksi voi keskittyä laskemaan hengityksiä.
- Harjoituksen jälkeen keskustelkaa omista tuntemuksistanne. Miltä omaan hengitykseen keskittyminen tuntui? Miten luulette luostarissa vietetyn ajan vaikuttavan poikien elämään?
- Ottakaa selvää, missä muissa uskonnoissa on luostareita. Entä millaisia muita siirtymäriittejä nuorille on maailmalla ja Suomessa (esim. rippikoulu, kristinoppikoulu, fifteen-leirit, Prometheus-leirit, Bnei-Mitsva -opetus)?