Luku käsittelee tietoa ja johdattaa oppilaan pohtimaan erilaisia tapoja saada tietoa. Luvussa tuodaan esiin luotettavan tiedon tunnusmerkkejä.
16. Mitä voimme tietää maailmasta?
Tällä sivulla
Mistä tiedän, että tiedän?
Kirjoittakaa yhdessä taululle asioita, joita tiedätte tällä hetkellä. Kun olette keränneet näitä tarpeeksi, tutkikaa rauhassa taululla olevia asioita ja pohtikaa, millä perusteilla kunkin asian voi tietää. Tämän viimeisen osioin voi tehdä myös niin, että oppilaat kirjoittavat kaikki taululla olevat asiat vihkoon ja niiden viereen jokaisen kohdalle perusteen, miten sen voi tietää (esim. toisen käden tieto, oma kokemus, opettaja kertonut, itse nähnyt).
Kuvittaja kertoo kuvastaan
Mitä voimme tietää maailmasta? (s. 74)
“Kuvapari käsittelee maailmankuvan muodostamista, viitaten humoristisesti kysymykseen siitä, onko maailma pyöreä vai litteä.
Vasemmanpuoleisessa kuvassa sekä empiirinen tutkimus (viivoitin horisontin päällä) että kirjoista ja netistä saatu tieto viittaavat litteään maailmaan, oikeanpuoleisessa kuvassa henkilökohtainen kokemus kertoo maapallon olevan pyöreä. Keskustelun aiheena voisi olla, miten sivistyksen ja tutkimuksen tai maalaisjärjen avulla voi päätyä myös päinvastaisiin johtopäätöksiin kuin kuvituksessa.”
Kuvatehtävät
Tutki sivun 74 kuvaa
Pohdi, miten kuvaparissa olevat ihmiset hahmottavat maan.
- Millä keinoin heidän kuvansa maasta rakentuu?
- Millä perusteilla he tietävät, millainen maa on?
Katso aloitusaukeamaa sivuilla 50–51
Etsi kuvasta erilaisia tietoon tai tiedon perustelemiseen liittyviä aiheita.
Voitte pohtia esimerkiksi:
- Miksi joku tietää asemalla jotain (onko heillä jotain apuvälineitä, joiden avulla he tietävät jotakin, mitkä niistä ovat luotettavia ja mitkä eivät ole)?
- Onko joku eksyksissä ja miten hän voisi löytää perille?
- Opastaako joku eksynyttä ja miten hän tietää minne mennä?