Luvun tarkoituksena on saada oppilaat tietoisiksi siitä, miten ihminen on riippuvainen luonnosta ja että ihmisen kaikki toiminta vaikuttaa luontoon. Luvussa käsitellään myös ihmisen luontosuhteen muutosta ajan kuluessa.
18. Missä on ihmisen paikka luonnossa?
Tällä sivulla
1. Elämästä jääneet jäljet
Jos luitte lukua 13 käsitellessänne katkelman Cro-Magnon ihmisten elämästä kertovasta romaanista, palatkaa siihen tai lukekaa katkelma luokassa nyt (esim. Björn Kurtén: Musta tiikeri; Elisabeth Marshall Thomas: Peuran kuu; Jean M. Autel: Maan lapset -sarja).
Pohtikaa, millaisia jälkiä kirjan henkilöiden elämästä jäi luontoon. Entä millaisia jälkiä meidän elämästämme jää?
2. Kanagawan suuri aalto
Katsokaa japanilaisen taiteilija Hokusain teosta Kanagawan suuri aalto.
- Mitä kuvassa tapahtuu?
- Mitä kuvan ihmiset ajattelevat ja tuntevat?
- Miksi he ovat päätyneet kuvan tilanteeseen?
- Kumpi kuvassa on vahvemmassa asemassa, luonto vai ihminen?
3. Luontosuhteemme vaikutukset
Keskustelkaa siitä, miten käsityksemme luonnosta ja luontosuhteemme vaikuttaa elämäntapaamme ja sitä kautta luontoon.
Tutkikaa kuvaa sivulla 79
- Listatkaa erilaisia tapoja, joilla olette liikkuneet paikasta toiseen.
- Mihin eri paikkoihin olette viimeisen viikon tai vuoden aikana menneet?
- Pohtikaa, miksi ihmisen pitää päästä kulkemaan.
- Mitkä liikkumistavat kuormittavat luontoa vähemmän, mitkä taas enemmän?
Tutkikaa kuvaa sivulla 80
Pohtikaa, miten ihmisen asuinpaikka ja ammatti vaikuttavat siihen, mitä hän ajattelee luonnosta.