Luvussa kerrataan, mitä tarkoittaa alkuperäiskansa ja missä näitä kansoja on. Kirjan luvussa on kiteytettynä se, mitä alkuperäiskansojen varsinaisesta luontosuhteesta voi sanoa olematta liian vaikeaselkoinen. Aihetta käsiteltäessä voi olla perusteltua ottaa myös esille se tosiasia, että perinteiseen luontosuhteeseen nojaava elämäntapa on eri puolilla maailmaa uhattuna.
19. Ihminen on osa luontoa – alkuperäiskansojen käsitys luonnosta
1. Mitä voimme oppia alkuperäiskansoilta?
Tutkikaa yhdessä, minkälainen käsitys alkuperäiskansoilla on luonnosta ja luonnon ehdoilla elämisestä ja voisivatko muut oppia heiltä jotakin maailmassa selviytymisestä.
2. Alkuperäiskansojen nykytilanne
Alkuperäiskansat on ajettu ahtaalle monilla alueilla maailmassa. Ne taistelevat oikeuksistaan, kulttuuristaan ja elinkeinoistaan, maan omistuksesta ja sen luonnonvarojen hyödyntämisestä sekä ympäristön suojelemisesta. Muun muassa Suomessa on viime vuosina käyty paljon keskustelua saamelaisten oikeuksista mutta myös siitä, kenellä on oikeus olla saamelainen.
YK-liiton sivustolla on kouluun sopivaa aineistoa alkuperäiskansojen tilanteesta ja elämästä.
Kuvittaja kertoo kuvastaan
Jatulintarha (s. 82–83)
“Kuva esittää jatulintarhaa eli kivistä rakennettua labyrinttia, jonka keskellä shamaani tanssii ja lyö rumpua. Jatulintarhojen käyttötarkoituksesta ei ole varmaa tietoa, mutta niitä on löydetty paljon Suomesta ja monista muista Euroopan maista.”
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 81
Kuvassa on kota ja taivaalla loistavat revontulet.
Pohdi, millaista olisi asua ja nukkua kodassa. Minkälaista elämä olisi keskellä luontoa, mitä kaikkea siellä voisi ja pitäisi tehdä?
Tosiassa saamelaiset eivät enää asu Saamenmaallakaan vakituisesti kodassa, vaan samanlaisissa lämmitetyissä taloissa kuin muutkin ihmiset. Luonto on kuitenkin aina lähellä ja se on tärkeä.
Saamelainen runoilija, muusikko ja näyttelijä Niillas Holmberg on asunut lähes koko ikänsä pohjoisessa. Kaupungeissa hän ei viihdy, sillä hän haluaa ympärilleen avaruutta ja väljyyttä. Niillas kertoo näin:
“Luonto on olennainen osa saamelaiskulttuuria. Luonto on osa ajattelua. Saamelaisuuteen kuuluu, että ajatellaan kaikkia tulevia sukupolvia. Se on suoraan yhteydessä siihen, miten menettelemme ympäristön kanssa. Meillä olisi paljon annettavaa, kun puhutaan tulevaisuudesta ja luontosuhteesta.” (lähde: Ylen kulttuuriuutiset 8.3.2017)
>> Tulossa pdf. Teksti on mukaeltu intiaanipäällikkö Seattlen vastauksesta Washingtonin Suurelle Valkoiselle Päällikölle (presidentille), kun tämä vuonna 1854 tarjoutui ostamaan intiaanien maan ja lupasi antaa näille tilalle reservaatin.