Tämän luvun tavoitteena on lisätä oppilaiden tietoisuutta siitä, että voidaksemme elää maapallolla meidän tulee pitää siitä huolta. Luontosuhteen syntymisessä erityisesti lapsuuden luontokokemuksilla on suuri merkitys, joten ET-opetukseen sisällytetty luontoretki puolustaa hyvin paikkaansa.
20. Tarvitsemme kestävämmän luontokäsityksen
Tällä sivulla
1. Ihmisen luontosuhde eri aikoina
Katsokaa Hyvän elämän peilin ensimmäisen osion, Kasvaminen hyvään elämään, aloituskuvaa ja keskustelkaa kuvien ihmisten (kivikauden ja tulevaisuuden ihmiset) luontosuhteesta.
- Mikä siihen vaikuttaa?
- Mitä kaikkea maapallon ulkopuolella elävien ihmisten täytyy valmistaa itse (hengitysilma, vesi, materiaalit)?
- Pystyisivätkö ihmiset tällä hetkellä elämään maapallon ulkopuolella?
2. Luonto- ja ihmiskeskeinen luontokäsitys
Tutkikaa kirjan sivulla 95 (luku 23) olevaa kuvaa, joka kuvaa luonto- ja ihmiskeskeistä luontokäsitystä. Millainen on ihmisen suhde luontoon kuvissa?
3. Luonto osana vuorokauttani
Käykää läpi tavallinen vuorokautenne. Mitä kaikkea luontoon liittyvää tai luonnosta tulevaa siihen kuuluu?
4. Suomen luonnon päivä
Suomen luonnon päivää vietetään elokuun viimeisenä lauantaina. Suomen luonnon päivä -sivustolta löytyy vinkkejä luontoteeman ja oman luontosuhteen käsittelyyn (esim. tulitikkurasiaan mahtuvan muiston kerääminen Suomen luonnosta).
Tutustukaa muihin Suomessa ja maailmalla vietettäviin luontopäiviin ja -tapahtumiin (esim. Luontopäivä-sivustolta löytyy pitkä lista).
- Miksi niitä vietetään?
- Millaisia luontoon liittyviä merkkipäiviä koulussanne voisi viettää?
- Keskustelkaa luokassa siitä, voivatko uskonnot tarjota riittävät ohjeet elämälle, esimerkiksi luonnosta huolehtimiselle.
Kuvatehtävät
Tutkikaa kuvaa sivulla 85
Tutustukaa mehiläisten joukkokuolemiin tai esimerkiksi Maja Lunden romaaniin Mehiläisten historia (kolme tarinaa: nykyisenkaltaisten mehiläispesien keksiminen 1800-luvulla, mehiläisten joukkokuolemat 2000-luvulla ja elämää maailmassa ilman mehiläisiä 2090-luvulla).
Tutkikaa kuvaa sivulla 86
Miten jääkarhut liittyvät luvun teemaan? Ottakaa selvää, mikä on tehnyt jääkarhusta uhanalaisen eläimen.
Tarkastelkaa sivun 87 mielenosoituskuvaa
- Ottakaa selvää, milloin paikkakunnallanne tai lähimmässä suuressa kaupungissa on viimeksi pidetty ympäristö- tai ilmastoaiheinen mielenosoitus. Mikä mielenosoituksen sanoma oli? Perustuuko se mielestänne ihmis- vai luontokeskeiseen maailmankuvaan?
- Mitä kuvan mielenosoittajien kylteissä sanotaan? Mitä mielenosoittajat tarkoittavat viestillään “Under enough pressure yet?” Keksikää erilaisia vaihtoehtoja, miten toinen kyltti voisi jatkua: “Meidän planeettamme, meidän…”