Luvussa käsitellään tulevaisuuden tietämistä, miten tekomme nyt vaikuttavat siihen, minkälainen maailma tulee olemaan. Oppilaat tutustutetaan myös utopian ja dystopian käsitteisiin.
21. Mitä voimme tietää tulevaisuudesta?
Tällä sivulla
Tulevaisuudenkuvat
Pohtikaa oppilaiden kanssa heidän tulevaisuudenkuviaan.
Tehtävänä voi esimerkiksi olla aluksi suunnata ajatukset lähitulevaisuuteen ja siitä pikkuhiljaa kauemmaksi (seuraava päivä, viikko, kuukausi, kesäloma, vuosi, yläkoulun aloitus, yläkoulun lopetus, 10 vuotta, 20 vuotta, 50 vuotta, 100 vuotta)
Kuvitelmissa voi pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
- oma elämä: mieltymykset, harrastukset, kaverit, perhe, ruoka...
- laajempi yhteiskunta: miltä ulkona näyttää, miten ihmiset liikkuvat, miltä rakennukset näyttävät, minkälainen koulu on, mitä ihmiset syö, mitä he eivät syö, asummeko jo avaruudessa, mitä ihmiset harrastavat, mitä he eivät harrasta, miten ihmiset kommunikoivat toistensa kanssa...
Miten kuvitelmat muuttuivat, kun siirryttiin yhä kauemmas tulevaisuuteen? Missä vaiheessa oli hankala kuvitella tulevaisuutta?
Kuvatehtävät
Tutkikaa sivun 90 kuvaa
Miksi utopia ja dystopia näkyvät juuri silmälasien linsseissä?