Tämän luvun tarkoituksena on tutustua ilmastonmuutokseen (erityisesti yhteiskunnallisena ja moraalisena kysymyksenä) ja toimiin sen hidastamiseksi. Ilmastonmuutoksesta puhuttaessa ns. maailmanlopun diskurssi ja pienten tekojen diskurssi törmäävät usein, jolloin ongelmien käsittelyn uskottavuutta syö se, että valtaviin globaaleihin ongelmiin ehdotetaan ratkaisuksi valojen sammuttamista tyhjästä huoneesta. Siksi ratkaisuja pohdittaessa tulee korostaa myös poliittisten ja taloudellisten päätösten merkitystä.
23. Ilmastonmuutoksen hillitseminen
Tällä sivulla
1. Ilmastonmuutoksen vaikutukset Suomessa
Ottakaa selvää, miten ilmastonmuutoksen arvioidaan vaikuttavan Suomessa. Miten muutokset näkyisivät omalla paikkakunnallanne?
2. Mitä sinä voit tehdä?
Tutkikaa sivun 97 listaa koululaisen tavoista hidastaa ilmastonmuutosta.
- Mitä listan asioista teette jo nyt? Mitä voisitte tehdä? Mitkä tuntuvat vaikeilta?
- Keksikää lisää ilmastotekoja! Ideoita löytyy myös monien ympäristöjärjestöjen ja esimerkiksi Sitran sivuilta.
3. Minun kuntani ilmastoteot
Tutustukaa oman kuntanne ilmastotekoihin ja -suunnitelmiin.
Miten kuntanne aikoo hidastaa ilmastonmuutosta? Jos tietoa on vaikea löytää, voitte lähettää kysymyksen sähköpostilla kunnanvaltuutetulle tai kunnan ympäristönsuojelusta vastaavalle.
4. Koululakko ilmaston puolesta
Tutustukaa Greta Thunbergin ja koululaisten ilmastolakkoliikkeen toimintaan. Mitä ilmastolakoilla on saatu aikaan?
Kuvittaja kertoo kuvastaan
Jokainen meistä vaikuttaa ympäristöön (s. 95)
“Kuvassa rinnastetaan kaksi eri tapaa ajatella ympäristöä. Vasemmanpuoleisessa, ympyrän muotoon rajatussa kuvassa ihminen on osa ympäristöä muiden eläinten ja kasvien joukossa. Oikeanpuoleisessa kuvassa, joka rajautuu ihmisen ajatuskuplan muotoon, luonto nähdään luonnonvaroina eli juomavetenä, energiana (vesivoimala), ruokana (säilykepurkki, possun ruho) ja kaivostuotteina (jalokivet).”
Kuvatehtävät
Tuulimyllyt sivulla 94
Listatkaa fossiilittomia energiantuotantotapoja. Oletteko nähneet tai käyttäneet sellaisia?
Tutkikaa kuvia sivulla 95
Miten kuvan ihminen vaikuttaa ympärillään oleviin eläimiin? Entä miten eläimet suhtautuvat ihmiseen?
Tutkikaa kuvaa sivulla 96
- Miettikää, kumpaa kuvan haltioista on helpompi kuunnella. Miksi?
- Mistä tällaisia viestejä tulee? Keitä haltiat voisivat edustaa?
- Kirjoittakaa ja/tai näytelkää ilmastohyviksen ja ilmastopahiksen päivä. Missä kohdissa päiväänsä päähenkilönne voi valita ilmastoystävällisesti?