Luvussa vastataan siihen, mitä politiikka on ja miten yhteisten päätösten tekemiseen voidaan vaikuttaa. Esimerkkeinä käytetään meidän kaikkien arkeen vaikuttavia poliittisia päätöksiä, joita tehdään kunnanvaltuustoissa ja eduskunnassa.
24. Politiikka on keino vaikuttaa tulevaisuuteen
Tällä sivulla
Järjestäkää äänestyksiä
1. Suljettu lippuäänestys:
Jaa jokaiselle oppilaalle äänestyslappu. Oppilas kirjoittaa lapulle joko sanan “KYLLÄ” tai “EI”. Kaikille äänestäville annetaan täysi vaalirauha ja hiljaisuus. Toisten oppilaiden äänestyskäyttäytymiseen ei yritetä vaikuttaa. Kaikilla oppilailla on oikeus vaalisalaisuuteen eli siihen, että jokainen pitää oman äänestyskäyttäytymisensä omana tietonaan. Oppilaat jättävät äänensä uurnaan – esimerkiksi opettajan osoittamaan pahvilaatikkoon. Oppilaat ehdottavat keskuudestaan neljä ääntenlaskijaa ja sihteerin, jotka laskevat yhdessä annetut äänet. Tyhjäksi jääneet laput lasketaan tyhjiksi ääniksi, ja muut kuin kyllä- tai ei-äänet hylätään. Sihteeri kirjaa kyllä-äänten, ei-äänten, tyhjien sekä hylättyjen äänten määrän ja ilmoittaa koko luokalle äänestystuloksen.
Väittämiä suljettuun lippuäänestykseen:
- Kouluaamujen pitäisi alkaa aikaisintaan kello 9.
- Kouluihin tarvitaan lisää kasvisruokapäiviä.
- Meidän koulussa esiintyy kiusaamista.
- Minua kuunnellaan koulussa.
- Elämänkatsomustiedon pitäisi olla kaikille pakollinen oppiaine.
2. Käsiäänestys:
Opettaja kertoo oppilaille väittämiä ja antaa aina kolme äänestysvaihtoehtoa. Kaikkien oppilaiden on valittava yksi näistä kolmesta vaihtoehdosta:
- Kyllä
- Ei
- En osaa sanoa/En halua ottaa kantaa
Oppilaat ehdottavat keskuudestaan neljä ääntenlaskijaa ja sihteerin, jotka laskevat yhdessä annetut äänet. Sihteeri kirjaa kyllä-äänten, ei-äänten ja kolmannen vaihtoehdon määrät ja ilmoittaa koko luokalle äänestystuloksen. Äänestystuloksen jälkeen opettaja voi antaa oppilaille mahdollisuuden perustella äänestyskäyttäytymistään.
Väittämiä käsiäänestykseen:
- Joka oppitunnilla pitäisi olla ainakin lyhyt taukojumppa.
- Koulujen pitäisi järjestää nykyistä enemmän vapaaehtoista harrastustoimintaa esimerkiksi koulupäivän jälkeen.
- Kävelin tänään kouluun.
- Pyöräilin tänään kouluun.
- Minua väsyttää.
- Minulla on koulussa jokin lempiaine.
- Odotan innolla viikonloppua.
Kuvittaja kertoo kuvastaan
>> Tulossa
Kuvatehtävät
Tutki kuvaa sivulla 98
Mitä muita keinoja sinulla on vaikuttaa ympäristöä koskevaan päätöksentekoon kuin mielenosoittaminen?