9. Viileä tuli

Viileä tuli

Tavoitteet

  • Oppilas tutustuu Ibrahimin lapsuuteen ja nuoruuteen.
  • Oppilas oppii, että Ibrahimin isä itse rakensi patsaita ja palvoi niitä.
  • Oppilas oppii, että Ibrahim ei ymmärtänyt eikä hyväksynyt muiden kuin Jumalan palvomista.
  • Oppilas oppii, että Ibrahim rikkoi patsaat antaakseen opetuksen.
  • Oppilas oppii, että kaupungin asukkaat kostivat Ibrahimille patsaiden rikkomisen heittämällä hänet tuleen.
  • Oppilas oppii, että tuli ei polttanut Ibrahimia.

Opetusvinkit

Keskustellaan yhdessä:

  1. Mitä kaikkea ihmiset palvovat Allahin tilalla tai rinnalla?
    • Miksi Ibrahim ei rikkonut isointa patsasta?
    • Mitä esimerkiksi puulle tapahtuu, kun se heitetään tuleen?
    • Miksi tulella ei saa leikkiä?
    • Miksi Ibrahim ei palanut tuhkaksi?

Opettaja voi katsoa opetuksen tueksi Koraanin kohdat 26:69–82, 21:59–67, 21:69.

Patsaita on rukoiltu kautta aikojen uskoen niiden auttavan vaikeuksissa ja tuovan onnea. Osa patsaista on muistuttanut eläinten tai ihmisten hahmoja, osa on yliluonnollisen näköisiä.

Kappaleen tuli-kuvan avulla oppilaat ymmärtävät tulen vaarallisuuden, sillä normaalistihan kaikki palaa tulessa. Koska Jumala on luonut tulenkin, Hänellä on valta siihen.

Oikeat vastaukset

2. Laita rasti oikein-ruutuun, jos väittämä on mielestäsi totta. Jos väittämä on väärin, laita rasti väärin-ruutuun.

  1. Ibrahimin isä teki patsaita.
    Oikein
  2. Ibrahim kertoi kansalleen yhdestä Jumalasta.
    Oikein
  3. Isoin patsas rikkoi muut patsaat.
    Väärin
  4. Ibrahim heitettiin syvään mereen.
    Väärin
  5. Allah suojeli Ibrahimia tulelta.
    Oikein