22. Paastokuukausi on erilainen

Tavoitteet

  • Oppilas oppii paastokuukauden nimen.

  • Oppilas oppii, mitä muslimit sanovat toisilleen ramadanin alussa.

  • Oppilas tutustuu islamin opetuksen mukaisiin paaston sääntöihin ja paastopäivän vaiheisiin.

  • Oppilas ymmärtää paaston merkityksen yhteisölle ja yksilölle islamissa.

Opetusvinkit

  • Kuunnellaan ramadan-aiheisia nashideja. YouTubesta löytyy paljon erilaisia nashideja muun muassa hakusanoilla Yusuf Islam, Ramadan Moon, Ramadan This Year – Ramadan El Sana Di.

  • Johdantokysymyksinä voidaan esittää seuraavia kysymyksiä:

  1. Miksi islamissa paastotaan?
  2. Miksi muslimit iloitsevat paastokuukauden alkamisesta?
  3. Keiden kuuluu paastota islamin mukaan?
  4. Mitä hyötyä paastosta on?
  • Keskustellaan hyvien tekojen merkityksestä paaston aikana. Mietitään, millaista hyväntekeväisyyttä oppilaat voisivat ramadanin aikana harjoittaa.

  • Oppilaat voivat kertoa, millaista kotona on paastokuukauden aikana.