16. Menemme moskeijaan

Tavoitteet

  • Oppilas ymmärtää moskeijan merkityksen muslimeille.

  • Oppilas tutustuu moskeijaan sisältäpäin. Apuna käytetään kirjan kuvitusta. Yhdessä tutkitaan, mitä Fatima ja Adam näkevät moskeijassa.

  • Oppilas ymmärtää perjantairukouksen sisällön ja tärkeyden islamissa.

Opetusvinkit

  • Keskustellaan yhdessä:
  1. Kuinka islamissa opetetaan valmistautumaan moskeijakäyntiin?
  2. Missä oppilaat ovat käyneet rukoilemassa?
  • Tutustutaan Koraanin jakeisiin 62:9–10.

  • Tutkitaan yhdessä kirjan kuvaa moskeijan sisältä sekä Internetistä muiden moskeijoiden sisältä kuvia minbarista ja mihrabista (esimerkiksi hakusanalla mihrab and minbar of Sultan Hassan mosque).

  • Askarrellaan moskeijoita kartongista ja koristellaan niitä esimerkiksi kultatusseilla ja värihileillä.

  • Perjantai, jumua, on muslimien juhlapäivä, jolloin voidaan rukoilla yhdessä moskeijassa. Kappaleen kuvissa näkyvät moskeijan rukousmatot, syvennys ja saarnastuoli. Seuraavassa kuvassa nähdään, miten moskeijan imaami pitää saarnaa tuolissa.