16. Menemme moskeijaan
Tavoitteet
-
Oppilas ymmärtää moskeijan merkityksen muslimeille.
-
Oppilas tutustuu moskeijaan sisältäpäin. Apuna käytetään kirjan kuvitusta. Yhdessä tutkitaan, mitä Fatima ja Adam näkevät moskeijassa.
-
Oppilas ymmärtää perjantairukouksen sisällön ja tärkeyden islamissa.
Opetusvinkit
- Keskustellaan yhdessä:
- Kuinka islam opettaa valmistautumaan moskeijakäyntiin?
- Missä oppilaat ovat käyneet rukoilemassa?
-
Tutustutaan Koraanin jakeisiin 62:9–10.
-
Tutkitaan yhdessä kirjan kuvaa moskeijan sisältä sekä Internetistä muiden moskeijoiden sisältä kuvia minbarista ja mihrabista (esimerkiksi hakusanalla mihrab and minbar of Sultan Hassan mosque).
-
Askarrellaan moskeijoita kartongista ja koristellaan niitä esimerkiksi kultatusseilla ja värihileillä.
-
Perjantai, jumua, on muslimien juhlapäivä, jolloin voidaan rukoilla yhdessä moskeijassa. Kappaleen kuvissa näkyvät moskeijan rukousmatot, syvennys ja saarnastuoli. Seuraavassa kuvassa nähdään, miten moskeijan imaami pitää saarnaa tuolissa.