Oppilas ymmärtää, että moskeija on rukoilu- ja hiljentymispaikka.
Oppilas ymmärtää, että moskeijassa ei saa käyttäytyä sopimattomasti.
Opetusvinkit
Keskustellaan yhdessä:
Ovatko oppilaat nähneet huonoa käytöstä moskeijassa?
Miten se häiritsee?
Mitä moskeijassa ei islamin mukaan saisi tehdä?
Mitä moskeijassa pitäisi islamin mukaan tehdä?
Voidaan katsoa Koraanista jakeet 7:204 ja 24:36.
Tehdään tehtäväkirjan lisätehtävästä kartongille juliste ”Moskeijan säännöt”, johon kirjoitetaan käytösohjeita ja joka koristellaan aiheeseen liittyvillä kuvilla tai ornamenteilla.
Leikitään, että mennään luokan kanssa moskeijaan. Rakennetaan luokkaan rukousnurkkaus. Oppilaat voivat tuoda rukousmattoja kotoa. Voidaan askarrella tai heijastaa tykillä kuva mihrabista tai minbarista. Katsotaan tai kuunnellaan adhan, rukouskutsu, jonka loputtua valmistaudutaan moskeijaan menoon. Opettaja johdattaa oppilaat moskeijaan sisälle. Ennen astumista sisälle riisutaan kengät ja laitetaan ne niille varattuun paikkaan. Asetutaan riveihin odottamaan rukousta, ja joku voi lausua toisen rukouskutsun. Opettaja voi leikkiä imaamia, joka johtaa rukousta. Oppilaat seuraavat rukousta imaamin perässä. Rukouksen loputtua voidaan tervehtiä tuttuja, ennen kuin lähdetään takaisin kotiin. Leikin jälkeen voidaan keskustella esille tulleista asioista.
Voiko rukouksessa nauraa?
Miksi rukoillaan ensin yksin ennen yhteistä rukousta? (Vastaus: se on tervehdysrukous moskeijalle.)