8. Kertomus vedenpaisumuksesta

Tavoitteet

Oppilas oppii islamin kertomuksen vedenpaisumuksesta:

  • Oppilas tutustuu profeetta Nuhin tarinaan.
  • Oppilas ymmärtää, kuinka maailman kansat polveutuvat Adamista ja Hawasta.
  • Oppilas ymmärtää, että islamin mukaan Shaitan ei jätä ihmisiä hetkeksikään rauhaan.
  • Oppilas oppii, että ihmisten mentyä harhaan Allah lähetti heille uuden profeetan, Nuhin.
  • Oppilas oppii, että vain osa ihmisistä uskoi Nuhin sanomaan.
  • Oppilas oppii, että Nuh rakensi laivan ja valmistautui tulvaan Jumalan ohjeiden mukaisesti.
  • Oppilas oppii, että kaikista eläimistä tuli ottaa mukaan naaras ja uros.
  • Oppilas oppii, että tulvan alle jäivät kaikki, jopa Kaaba, ja vain laivassa olleet pelastuivat.

Opetusvinkit

  • Muistellaan Adamin ja Hawan tarinaa.

  • Opettaja voi katsoa etukäteen esimerkiksi Koraanin kohtia 4:163, 7:59–64, 10:71–73, 11:25–49, 23:23–30, 26:105–120.

  • Opettaja tutkii oppilaiden kanssa kappaleen kuvaa ja kiinnittää oppilaiden huomiota siihen, miten kertomuksen mukaan Allah antoi Nuh-profeetalle käskyn ottaa laivaan naaraan ja uroksen jokaisesta eläinlajista, jotta ne voisivat lisääntyä. Tutkitaan yhdessä kuvaa ja todetaan, miten laivan lähellä ei todellakaan näy tippaakaan vettä, vaan se on keskellä erämaata.

  • Kertomuksessa tulvan tultua vesi peitti alleen jopa korkeimmat vuoret. Sivun 146 kuva tukee tarinan ymmärtämistä, sillä kukaan ei voisi uida tai pelastua tulvasta ilman laivaa. Kyyhkysen tuoma oliivipuun oksa oli merkki läheisestä maasta.

  • Ihmisten harhaantumisen takia Allah lähetti tälle tarinassa esiintyneelle kansalle uuden Nuh-profeetan.

  • Luetaan kirjasta kertomus vedenpaisumuksesta. Lukemisen välillä opettaja kiinnittää oppilaiden huomion kirjan kuviin seuraavilla kysymyksillä:

    1. Mitä eläimiä kuvassa on?
    2. Miksi eläimet menevät laivaan rauhallisesti?
    3. Keitä muita meni laivaan?
    4. Miksi kyyhkysen multaiset kynnet ja oliivipuun oksa saivat ihmiset iloisiksi?

  • Opettajalla on iso laiva valmiiksi kartongista askarreltuna. Oppilaat saavat ottaa silmät kiinni tarinasäkistä yhden valmiiksi leikatun eläimen. Jokaiselle eläimelle on pari. Tämän jälkeen opettaja pyytää esimerkiksi niitä oppilaita, joilla on leijonat, tulemaan ja asettamaan eläimensä laivaan, jolloin oppilaiden tulee tunnistaa eläimensä ja yhdessä parin kanssa löytää mieluisa paikka juuri sille eläimelle. Eläimet kiinnitetään sinitarran avulla. Lopuksi mietitään, millainen Nuh-profeetan laiva kertomuksen mukaan oli, jotta kaikki eläinlajit ja uskovat mahtuivat siihen.

  • Kotiläksyksi annetaan ne tehtäväkirjan tehtävät, joita ei ehditä tehdä tunnilla (kuten bonustehtävä 3, joka on vaikein).

  • Keskustelun tueksi voidaan esittää monia kysymyksiä islamilaisesta vedenpaisumuskertomuksesta:

    1. Miksi Allah lähetti uuden profeetan?
    2. Miksi patsaiden palvojat nauroivat Nuhille ja hänen seuraajilleen?
    3. Miksi patsaat eivät pystyneet selviytymään tulvalta?
    4. Kuinka vesi alkoi laskea?
    5. Kuinka kyyhkysestä tiedettiin, että maata on lähettyvillä?
    6. Mitä Nuh ja hänen seuraajansa tekivät, kun laiva pysähtyi?

Tehtävien vastauksia

4. Vastaa seuraaviin kysymyksiin.

a) Kuka käski Nuh-profeettaa rakentamaan laivan keskelle erämaata? Allah

b) Mitä Nuh-profeetan täytyi ottaa mukaan laivaan? Uskovat ja kaikista eläimistä uros ja naaras.

c) Ketkä pelastuivat suurelta tulvalta? Kaikki, jotka olivat laivassa.

d) Kuka käski taivaan pidättää sateensa ja maan nielaista vetensä? Allah