Tavoitteet
Oppilas tutustuu islamin kertomukseen profeetta Ibrahimista:
- Oppilas tutustuu Ibrahimin lapsuuteen ja nuoruuteen.
- Oppilas oppii, että Ibrahimin isä itse rakensi patsaita ja palvoi niitä.
- Oppilas oppii, että Ibrahim ei ymmärtänyt eikä hyväksynyt muiden kuin Jumalan palvomista.
- Oppilas oppii, että Ibrahim rikkoi patsaat antaakseen opetuksen.
- Oppilas oppii, että kaupungin asukkaat kostivat Ibrahimille patsaiden rikkomisen heittämällä hänet tuleen.
- Oppilas oppii, että tuli ei polttanut Ibrahimia.
Opetusvinkit
- Mitä kaikkea ihmiset palvovat Allahin tilalla tai rinnalla?
- Miksi Ibrahim ei rikkonut isointa patsasta kertomuksen mukaan?
- Mitä esimerkiksi puulle tapahtuu, kun se heitetään tuleen?
- Miksi tulella ei saa leikkiä?
- Miksi Ibrahim ei palanut tuhkaksi kertomuksessa?
-
Opettaja voi katsoa opetuksen tueksi Koraanin kohdat 26:69–82, 21:59–67, 21:69.
-
Patsaita on rukoiltu kautta aikojen uskoen niiden auttavan vaikeuksissa ja tuovan onnea. Osa patsaista on muistuttanut eläinten tai ihmisten hahmoja, osa on ollut yliluonnollisen näköisiä.
-
Kappaleen tulikuvan avulla oppilaat ymmärtävät tulen vaarallisuuden, sillä normaalistihan kaikki palaa tulessa. Koska Jumala on islamin mukaan luonut tulenkin, Hänellä uskotaan olevan valta siihen.
Tehtävien vastauksia
2. Laita rasti oikein-ruutuun, jos väittämä on mielestäsi totta. Jos väittämä on väärin, laita rasti ruutuun väärin.
- Ibrahimin isä teki patsaita.
Oikein
- Ibrahim kertoi kansalleen yhdestä Jumalasta.
Oikein
- Isoin patsas rikkoi muut patsaat.
Väärin
- Ibrahim heitettiin syvään mereen.
Väärin
- Allah suojeli Ibrahimia tulelta.
Oikein