28. Pyhiinvaellus

Vain Salam-oppimateriaalin käyttöön Pyhiinvaellus

Tavoitteet

  • Oppilas saa käsityksen siitä, miten pyhiinvaellus suoritetaan.
  • Oppilas ymmärtää pyhiinvaelluskokemuksen ainutlaatuisuuden islamissa.
  • Oppilas oppii, kenen tulee suorittaa pyhiinvaellus islamin opin mukaan.
  • Oppilas oppii nimeämään joitakin pyhiinvaellusrituaaleja.

Opetusvinkit

  • Keskustellaan siitä, onko jonkun perheenjäseniä ollut pyhiinvaelluksella. Jos on, oppilaat voivat haastatella heitä ja esittää haastattelun koko luokalle tekemällä videon tai nauhoittamalla pelkän äänen.
  • Jos oppilailla on valokuvia tai matkamuistoja Mekasta, he voivat tuoda niitä kouluun.
  • Katsotaan YouTubesta videoklippejä Kaabasta tai Mekasta pyhiinvaelluksen aikana.
  • Pyhiinvaelluksen vaiheista saa myös hauskan toiminnallisen harjoituksen kulkemalla ympäri koulua tai vaikka liikuntasaliin tai ulos. Mietitään yhdessä eri pisteet, joissa voi kiertää Kaabaa, kivittää pylväitä ja rukoilla Arafatilla.
  • Kuunnellaan, millaiselta kuulostaa tekstissä mainittu talbiya etsimällä YouTubesta hakusanalla nasheed talbiya.
  • Opettaja kertoo, että talbiya tarkoittaa seuraavan lauseen toistamista: "Labbaika allahumma labbaik, labbaika la sharika laka labbaik, innal hamda wal nimata laka wal mulk la sharikalak". Sen suomennos on: "Täällä olen, Sinun palveluksessasi, oi Allah. Olen paikalla, olen paikalla, Sinulla ei ole mitään rinnallasi, olen paikalla. Kaikki ylistys Sinulle, koko maailmankaikkeus on Sinun, eikä sinulla ole mitään rinnallasi."

Pyhiinvaellusriittejä

  1. Pukeutuminen pyhiinvaellusasuun eli ihramiin sekä aikomuksen tekeminen ääneen lausumalla eli talbiyan tekeminen.
  2. Lähtö Minaan ja yöpyminen siellä.
  3. Arafatin päivä.
  4. Yöpyminen Muzdalifah’ssa.
  5. Isoimman pylvään kivittäminen.
  6. Eläimen teurastus, tai siitä korvauksen maksaminen.
  7. Hiusten leikkaus.
  8. Kaaban kiertäminen.
  9. Kulkeminen Safan ja Marwan väliä.
  10. Kolmen pylvään kivittäminen kahtena tai kolmena päivänä.
  11. Jäähyväiskierrokset Kaaballe.