Tavoitteet
- Oppilas saa käsityksen siitä, miten pyhiinvaellus suoritetaan.
- Oppilas ymmärtää pyhiinvaelluskokemuksen ainutlaatuisuuden islamissa.
- Oppilas oppii, kenen tulee suorittaa pyhiinvaellus islamin opin mukaan.
- Oppilas oppii nimeämään joitakin pyhiinvaellusrituaaleja.
Opetusvinkit
- Keskustellaan siitä, onko jonkun perheenjäseniä ollut pyhiinvaelluksella. Jos on, oppilaat voivat haastatella heitä ja esittää haastattelun koko luokalle tekemällä videon tai nauhoittamalla pelkän äänen.
- Jos oppilailla on valokuvia tai matkamuistoja Mekasta, he voivat tuoda niitä kouluun.
- Katsotaan YouTubesta videoklippejä Kaabasta tai Mekasta pyhiinvaelluksen aikana.
- Pyhiinvaelluksen vaiheista saa myös hauskan toiminnallisen harjoituksen kulkemalla ympäri koulua tai vaikka liikuntasaliin tai ulos. Mietitään yhdessä eri pisteet, joissa voi kiertää Kaabaa, kivittää pylväitä ja rukoilla Arafatilla.
- Kuunnellaan, millaiselta kuulostaa tekstissä mainittu talbiya etsimällä YouTubesta hakusanalla nasheed talbiya.
- Opettaja kertoo, että talbiya tarkoittaa seuraavan lauseen toistamista: "Labbaika allahumma labbaik, labbaika la sharika laka labbaik, innal hamda wal nimata laka wal mulk la sharikalak". Sen suomennos on: "Täällä olen, Sinun palveluksessasi, oi Allah. Olen paikalla, olen paikalla, Sinulla ei ole mitään rinnallasi, olen paikalla. Kaikki ylistys Sinulle, koko maailmankaikkeus on Sinun, eikä sinulla ole mitään rinnallasi."
Pyhiinvaellusriittejä
- Pukeutuminen pyhiinvaellusasuun eli ihramiin sekä aikomuksen tekeminen ääneen lausumalla eli talbiyan tekeminen.
- Lähtö Minaan ja yöpyminen siellä.
- Arafatin päivä.
- Yöpyminen Muzdalifah’ssa.
- Isoimman pylvään kivittäminen.
- Eläimen teurastus, tai siitä korvauksen maksaminen.
- Hiusten leikkaus.
- Kaaban kiertäminen.
- Kulkeminen Safan ja Marwan väliä.
- Kolmen pylvään kivittäminen kahtena tai kolmena päivänä.
- Jäähyväiskierrokset Kaaballe.