Oppilas oppii termin hadith tarkoittavan perimätietoa.
Oppilas oppii hadithin rakenteen, jossa on kaksi osaa: kertojaketju ja varsinainen välitetty tieto.
Oppilas oppii perimätiedon ja Profeetan sunnan yhtäläisyydet ja erot.
Oppilas ymmärtää, miksi haditheja alettiin kerätä ja miksi niitä kerättiin erilaisilla kriteereillä.
Oppilas oppii, että perimätiedon tulkintaan tarvitaan taustatietoa tutkittavasta hadithista.
Oppilas oppii, että hadithien tutkimus on oma tieteenlajinsa islamissa.
Opetusvinkit
Opettajan on hyvä muistuttaa, että Koraanissa on useita käskyjä noudattaa profeetta Muhammedin esimerkkiä. Profeetan kuoleman jälkeen suullisen tiedon pelättiin yksipuolistuvan ja jopa häviävän. Siksi perimätietoa alettiin koota ja merkitä muistiin.
Hadithit tuovat tärkeää lisätietoa Koraanin jakeen tulkintaan. Osa haditheista kertoo, mitä on tapahtunut ennen Koraanin jakeen ilmestymistä. Perimätiedossa kuvaillaan myös uskonnollisia velvollisuuksia: päivittäiset rukoukset ja pyhiinvaellus, joiden määräykset ovat Koraanissa mutta kuvauksia ei.
Opettaja näyttää oppilaille hadith-kokoelmia. Tunnetuimmat kokoelmat löytyvät myös internetistä. Voidaan pohtia yhdessä hadith-kirjallisuuden merkitystä muslimeille ja islamilaiselle maailmalle. Samalla opettaja voi kertoa, että islamilaisen käsityksen mukaan Profeetta ei antanut kirjoittaa itsestään vielä silloin kun hän eli. Voidaan pohtia, miksi ei.