4.2 Juutalaisuus

Tavoitteet

  • Oppilas tutustuu juutalaisten tärkeimpiin juhlapyhiin.
  • Oppilas tunnistaa tärkeimpiä juutalaisuuden symboleja ja esineistöä: Daavidin tähti, menora, sofar, tefillin.
  • Oppilas tunnistaa juutalaisten uskontunnustuksen.
  • Oppilas oppii, mitkä ovat juutalaisten tärkeimmät pyhät kirjat.
  • Oppilas oppii, mikä on sapatti.
  • Oppilas oppii, mikä profeetta Musan merkitys on juutalaisille.
  • Oppilas pystyy vertailemaan juutalaisen ja islamilaisen tapakulttuurin yhtäläisyyksiä ja eroja.

Opetusvinkit

  • Opettaja kyselee, mitä juutalaisten juhlia oppilaat pystyvät nimeämään ennen tekstiin tutustumista ja mitä muuta juutalaisuuteen kuuluvaa he entuudestaan tietävät.
  • Katsotaan oppikirjan kuvia, joissa on juutalaista esineistöä, ja keskustellaan a) ovatko esineet entuudestaan tuttuja jostakin b) miten ne liittyvät juutalaisuuteen.
  • Vertaillaan islamin ja juutalaisuuden termistöä (imaami ja rabbi, moskeija ja synagoga, sapatti ja perjantai, Koraani ja Toora, halal ja kosher) joko keskustellen tai esimerkiksi tekemällä aiheesta kuvakollaaseja.
  • Vieraillaan synagogassa tai katsotaan kuvia synagogasta ja verrataan sitä moskeijaan. Mitä eroavaisuuksia tai samankaltaisuuksia huomataan?