4.2 Juutalaisuus
Tavoitteet
-
Oppilas tutustuu juutalaisten tärkeimpiin juhlapyhiin.
-
Oppilas tunnistaa tärkeimpiä juutalaisuuden symboleja ja esineistöä: Daavidin tähti, menora, sofar, tefillin.
-
Oppilas tunnistaa juutalaisten uskontunnustuksen.
-
Oppilas oppii, mitkä ovat juutalaisten tärkeimmät pyhät kirjat.
-
Oppilas oppii, mikä on sapatti.
-
Oppilas oppii, mikä profeetta Musan merkitys on juutalaisille.
-
Oppilas pystyy vertailemaan juutalaisen ja islamilaisen tapakulttuurin yhtäläisyyksiä ja eroja.
Opetusvinkit
-
Opettaja kyselee, mitä juutalaisten juhlia oppilaat pystyvät nimeämään ennen tekstiin tutustumista ja mitä muuta juutalaisuuteen kuuluvaa he entuudestaan tietävät.
-
Katsotaan oppikirjan kuvia, joissa on juutalaista esineistöä, ja keskustellaan a) ovatko esineet entuudestaan tuttuja jostakin b) miten ne liittyvät juutalaisuuteen.
-
Vertaillaan islamin ja juutalaisuuden termistöä (imaami ja rabbi, moskeija ja synagoga, sapatti ja perjantai, Koraani ja Toora, halal ja kosher) joko keskustellen tai esimerkiksi tekemällä aiheesta kuvakollaaseja.
-
Vieraillaan synagogassa tai katsotaan kuvia synagogasta ja verrataan sitä moskeijaan. Mitä eroavaisuuksia tai samankaltaisuuksia huomataan?