6.1 Rituaalinen puhtaus

Tavoitteet

  • Oppilas palauttaa muistiin, milloin rukouspesu tulee tehdä.
  • Oppilas oppii rituaalisen kuivapesun ja sen, missä tilanteissa kuivapesua voidaan käyttää.
  • Oppilas oppii, milloin tulee tehdä suuri pesu eli ghusl.
  • Oppilas ymmärtää, että tavallinen suihku tai käsien pesu ei vastaa rituaalista pesua ilman aikomusta.
  • Oppilas ymmärtää niyyan eli aikomuksen tärkeyden rukouspesua tehtäessä.

Opetusvinkit

  • Opettaja kartoittaa ensin oppilaiden tietoja rukouspesusta ja sen järjestyksestä. Huomio opettajalle! Aiemmissa opettajanoppaissa on wudusta tietoa. Tärkeintä on kuitenkin, että opettaja välittää asenteellaan sen, että wudua voidaan tehdä muutamalla eri tavalla ja lapsi tietysti opettelee vanhempiensa tavan tehdä wudu.
  • Kappaleen kuva on Lapin tuntureilta. Jo tunnin alussa voidaan katsoa kuvaa ja keskustella siitä, miten siellä voidaan tehdä rukouspesu ja rukoilla.
  • Pohditaan yhdessä, miten rukouspesu tehdään, jos vettä ei ole käytettävissä.
  • Harjoitellaan liikkein kuivapesun tekemistä.
  • Kartoitetaan yhdessä ne tilanteet, jolloin ainakin tulee tehdä suuri pesu.
  • Voidaan pelata peli, missä jokaiselle kolmelle eri pesulle on oma eleensä ja opettaja luettelee tilanteita, mihin oppilaat vastaavat tekemällä oikeaksi arvelevansa eleen. Esimerkiksi:

1. ennen perjantairukousta? Oppilaat esittävät olevansa suihkussa.
2. ennen Koraanin lukua? Oppilaat esittävät tekevänsä rukouspesun.
3. ennen rukousta aavikolla? Oppilaat tekevät kuivapesun.