-
Opettaja lähtee lentokoneen kapteenin roolissa oppilaiden kanssa mielikuvitusmatkalle toiselle mantereelle. On ramadan-kuu ja pian zuhr-rukouksen aika. Ensimmäinen lentomatka loppuu kuitenkin vasta asrin aikoihin. Kuinka oppilaat toimivat rukousten kanssa? Entä jos lentokentän vessa on epäkunnossa eikä siellä voi tehdä rukouspesua? Kuinka moni aikoo paastota auringon laskuun asti? Entäpä kapteeni, miten hän toimii edellä mainituissa tilanteissa? Miettikää yhdessä erilaisia ratkaisuja.
-
Kuunnellaan adhanin ja iqaman yhtäläisyyksiä ja eroja.
-
Sivun 157 kuvan avulla keskustellaan, mitä tavaroita tarvitaan matkalle mukaan, jotta voidaan rukoilla puhtaassa paikassa. Opettaja voi näyttää matkarukousmaton ja/tai pienen Koraanin, joka mahtuu hyvin taskuun tai muuhun pieneen tilaan.
-
Voidaan katsoa sivun 158 kuvaa ja miettiä, mitä islamin opin mukaisesti pitäisi tehdä, jos rukoussuunta olisikin sohvaan päin. Pohditaan, miten merkitään se alue rukoilijan edessä, jonka takaa toinen voi kulkea.