Oppilas oppii, että islamilainen käytös, adab, perustuu Profeetan esimerkkiin ja Koraaniin.
Oppilas oppii islamilaisen käytöksen perusteet ja arvot.
Oppilas oppii, että islamin sisällä on moninaisuutta myös käytöstapojen yksityiskohdissa.
Oppilas oppii, että kyky eläytyä toisen asemaan on islamilaisten käytöstapojen perusta.
Oppilas oppii, että itsensä kehittäminen kuuluu islamin uskonnollisiin velvollisuuksiin.
Opetusvinkit
Opettaja käy läpi sivun 203 hadithin merkityksen toisen asemaan asettumisen taidosta. Oppilaat voivat keskustella ryhmissä, millaisissa tilanteissa he itse toivovat toisilta apua.
Opettaja lukee sivun 203 Koraanin jakeen. Pohditaan yhdessä, miksi ystävällisyys lisää ystävällisyyttä ja miksi negatiivisuus lisää negatiivisuutta.
Pohditaan itsensä kehittämisen merkitystä ja sitä, miten itseään voi ylipäätään kehittää.
Käydään sivun 204 taulukko läpi. Pohditaan, löytyykö näitä samoja ihanteita myös suomalaisen yhteiskunnan arvoista.
Tutkitaan sivun 205 kuvaa. Millä eri tavoin yhdessä opiskelusta saadaan mukavaa ja miten oppilas voi itse vaikuttaa asiaan?