Rukous

Kuvapohdintaa

  • Tutkitaan aukeaman 20–21 kuvia ja kuvatekstejä. Etsitään netistä ohjevideoita rukouspesuun, wuduun. Pohditaan, miten muissa katsomuksissa rukoillaan. Sivun 21 kuvassa ihmiset ovat polvistuneet Armeliaalle Armahtajalle. Voiko rukoilijan kehonkieltä tulkita? Pohditaan, mitä se kertoo Jumalan asemasta ja rukoilijan nöyryydestä. Voiko uskonnollisissa yhteisöissä olla hengellistä väkivaltaa?
  • Armelias ja Armahtaja ovat kaksi Jumalan ominaisuutta. Armelias viittaa olemassa olevaan armoon ja Armahtaja viittaa aktiiviseen armon jakamiseen. Ne kertovat, kuinka Jumala on hyväsydäminen, armollinen ja lempeä ihmistä kohtaan sekä antaa tälle anteeksi ja armoa pitkämielisesti. Koraanissa nämä Jumalan ominaisuudet on mainittu esimerkiksi kohdissa K. 2:199 ja K. 4:106.
  • Sivun 22 kuvassa on kuva Järvenpään moskeijasta vuodelta 1989. Googletetaan kuvahaulla Järvenpään moskeijan kuvia, jotta nähdään myös sen minareetti. Keskustellaan, miten viikoittaisella käynnillä perjantairukouksessa yhteys moskeijaan, yhteisöön ja uskontoon pysyy tiiviimpänä ja kuinka siellä voi oppia myös jotain uutta saarnaa kuuntelemalla. Missä ovat naiset? Onko yhteisöllisyydessä eroja suhteessa muslimin sukupuoleen?

Opetusvinkkejä

  • Tutkitaan rukouskalenteria opetuskaupungin moskeijan sivuilta tai esimerkiksi hakusivuston avulla. Huomioidaan, miten rukousajat muuttuvat kesällä ja talvella. Miksi rukouskalenterissa on merkittynä kuusi ajankohtaa viiden sijaan?
  • Mietitään yhdessä, mitä valmisteluja rukous vaatii pukeutumisen, puhtauden, paikan ja rauhoittumisen suhteen (esimerkiksi puhtaat vaatteet, rukouspesu, puhdas paikka, puhelimen ja muiden häiriötekijöiden poistaminen).
  • Pohditaan, mitä helpotuksia ja poikkeuksia pakollisissa rukouksissa on. Näitä ovat esimerkiksi rukouksien lyhentäminen ja yhdistäminen matkalla sekä se, ettei kuukautisten aikana rukoilla ja että ramadan-kuukauden aikana rukoillaan ylimääräinen tarawih-rukous.
  • Keskustellaan yhdessä, mitä hyötyä rukouksesta on sekä henkisellä tasolla että tuonpuoleista ajatellen. Onko rukouksesta hyötyä (liikkuvuus, henkinen hyvinvointi, yhteisöllisyys, käsitys kuolemanjälkeisestä elämästä)?
  • Oppilaat voivat halutessaan kertoa kokemuksia moskeijoissa käymisessä. Etsitään asumispaikan moskeijoiden sijainteja kartalta.
  • Ovatko moskeijat kaikkien saavutettavissa ja kenen ehdoilla ne toimivat?