Kristinusko

Kuvapohdintaa

  • Tutkitaan sivun 63 kalasymbolia. Pohditaan, miten se liittyy kristinuskoon. Haetaan tietoa kreikkalaisella sanalla “iktys”, joka tarkoittaa kalaa. Sana iktys muodostuu kreikankielisten sanojen “Jeesus Kristus”, “Jumalan poika” ja “pelastaja” ensimmäisistä kirjaimista. Symbolin historia ulottuu pakanalliseen kulttuuriin. Etsitään netistä, mitä symboli tarkoitti pakanallisissa kulttuureissa.
  • Sivun 64 kuvassa nuoret ovat käyneet rippikoulun ja saavat ensimmäisen ehtoollisensa. Keskustellaan, miksi ehtoollisen leipä symbolisoi Jeesuksen ruumista ja viini verta. Pohditaan, miksi Jeesuksen kuolema on kristinuskon suurin juhla ja sitä muistellaan ehtoollisellakin. Aiheesta saa lisätietoa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilta hakusanoilla ”ehtoollinen” sekä ”mistä rippikoulussa on kyse?”. Etsitään tietoa siitä, käyvätkö kaikki kristityt rippikoulun tai kristinoppileirin 15-vuotiaana. Seurakuntien järjestämien rippileirien lisäksi järjestetään Prometheus-leirejä. Tutustutaan näiden järjestäjään ja sisältöön netin kautta. Onko islamilaisissa maissa vastaavaa tapaa?
  • Katsotaan sivun 67 kuvaa ja luetaan siihen liittyvä kuvateksti. Mitä tarkoittaa Jeesuksen voitto kuolemasta? Mitä kristityt uskovat kuolemanjälkeisestä elämästä? Etsitään netistä kuvia. Käyttävätkö kaikki kristityt samanlaista ristiä? Mitä eroa on esimerkiksi luterilaisen ja ortodoksin risteissä? Miksi ortodoksiristi on erilainen?
  • Pohditaan sivun 68 kuvan ja kuvatekstin avulla, miten kristinusko on vaikuttanut Euroopan ja maailman kulttuureihin. Tutkitaan tunnettuja taideteoksia, kuten Hugo Simbergin “Haavoittunutta enkeliä” tai Leonardo da Vincin tuotantoa. Etsitään netin kautta muita teoksia ja tutkitaan kuvia. Musiikkilajeista tutustutaan gospeliin ja esimerkiksi Madonnan ”Like a Prayer” -kappaleeseen. Keskustellaan, miksi Madonnan kappale videoineen aiheutti kohua ilmestyessään.
  • Sivun 69 kuvassa on katolisen kirkon ylin johtaja paavi. Mikä on paavin aseman historia? Etsitään netistä, kuka on nykyinen paavi ja miten paavi valitaan. Miksi katolinen kirkko uskoo paavin olevan erehtymätön puhuessaan viran puolesta? Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Opetusvinkkejä

  • Pohditaan, kuinka kristinusko näkyy Suomessa, esimerkiksi kouluvuodessa, juhlissa, katukuvassa ja ihmisten tavoissa.
  • Piirretään kolmio kristinuskon kolminaisuudesta. Keskustellaan kristinuskon käsityksestä yhdestä Jumalasta ja Hänen kolmesta persoonastaan. Kristittyjen mukaan Jeesus oli sekä ihminen että Jumalan poika. Miten tämä eroaa islamin käsityksestä? Entä kuka Jeesus oli juutalaisille?
  • Katsotaan Raamatun sisällysluetteloa. Mitä eroa on Vanhassa ja Uudessa testamentissa? Etsitään tietoa siitä, kuinka monelle kielelle Raamattu on käännetty.
  • Tutkitaan kirkkorakennuksia ulko- ja sisäpuolelta kuvahaun avulla. Mitä eroja nähdään protestanttisissa, katolisissa ja ortodoksisissa kirkoissa?
  • Tutkitaan kartan avulla, missä maissa kristinusko on enemmistöuskontona. Etsitään, mitkä näistä maista ovat ortodoksienemmistöisiä ja mitkä katolisia ja protestanttimaita.
  • Tutustutaan kirkkojen eroamiseen internetin avulla, esimerkiksi hakusanoilla “idän ja lännen kirkkojen ero” tai “suuri skisma”. Mistä katolisen ja ortodoksisen kirkon ero johtuu? Myöhemmin protestanttikirkot erosivat katolisuudesta paavin aseman ja pelastuskäsityksen vuoksi. Etsitään, mitä protestanttisuuntauksia maailmalla on. Miten evankelis-luterilaisuus asettuu protestanttisissa suuntauksissa? Onko evankelis-luterilainen kirkko globaalisti merkittävä kristinuskon sisällä?
  • Tutustutaan kristittyjen juhliin hakusanoilla “juhlakalenteri” tai “kristinuskon juhlat”.
  • Etsitään netin avulla kristittyjen kymmenen käskyä. Pohditaan, onko islamissa samanlaisia käskyjä ja voiko muslimi hyväksyä samat säännöt.
  • Vertaillaan sivun 66 kultaista sääntöä eri uskonnoissa. Mikä on kultaisen säännön opetus? Onko näissä uskonnoissa muita yhteisiä sääntöjä tai neuvoja?