Usko yhteen Jumalaan

Kuvapohdintaa

  • Mitä sivun 110 kuvassa näkyy? Miksi arabiankielisten sanojen kääntäminen on vaikeaa? Haetaan erilaisia käännöksiä kuvan sanoille. Samalla voidaan pohtia, ovatko Jumalan ominaisuuksia kuvaavat adjektiivit oppilaiden mielestä enemmän johonkin tiettyyn sukupuoleen liittyviä. Arabian kielessä kaikki Jumalan nimet ovat maskuliinimuodossa. Voidaan pohtia, miksi näin on. Suomen kielessä on vain yksi sukupuolineutraali hän-pronomini. Onko suomen kieli sukupuolineutraali?

  • Sivun 112 kuvassa näkyy arabian kielen oppikirjoja. Miksi ihmiset opiskelevat arabian kieltä? Selvitetään, kuinka moni puhuu arabiaa äidinkielenään maailmalla. Entä kuinka monen äidinkieli arabia on Suomessa? Missä arabian kieltä voi opiskella? Miksei arabiaa voi opiskella esimerkiksi A1-kielenä? Kertooko se jotakin kielen arvostuksesta Suomessa? Voiko Suomessa hankkia akateemisen arabian kielen taidon? Pohditaan, mitä akateeminen kielitaito tarkoittaa.

Opetusvinkkejä

  • Katsotaan yhdessä kuvaa, jossa on arabiankielinen uskontunnustus, shahada. Tarkastellaan kirjoitustyyliä, joka on koristeellista kalligrafiaa. Sitä on tapana käyttää sekä rakennusten että esineiden koristelussa. Missä kaikkialla muualla oppilaat ovat nähneet koristeellista kalligrafiaa?

  • Katsotaan netistä lisää kuvia Jumalan nimistä.

  • Kuunnellaan nashid, islamilainen laulu, jossa luetellaan kaikki Jumalan nimet.

  • Mietitään yhdessä suosittuja islamilaisia nimiä, kuten Hakim ja Nura, jotka juontavat juurensa Jumalan nimistä. Esimerkiksi nimessä Abdirahman alku, abd, tarkoittaa arabiaksi palvelijaa tai orjaa. Mitä muita abdi-alkuisia nimiä oppilaat tuntevat?

  • Tehdään oma taulu uskontunnustuksesta tai Jumalan nimistä. Oppilaat kirjoittavat taitojensa mukaan arabiaksi tai suomeksi koristeellisella kirjoituksella joko aitoa kalligrafiaa jäljitellen tai muuten hienolla käsialalla tekstitaulun. Projektin voi tehdä yhdessä kuvataiteen opettajan kanssa.

  • Jos ryhmässä vallitsee hyvä ja turvallinen ilmapiiri, voidaan keskustella yhdessä siitä, mitä usko Jumalaan oppilaille merkitsee. Aihe on hyvin henkilökohtainen, ja se voidaan antaa myös kirjoitelman aiheeksi.