Islamin vaiheet Mekassa

Kuvapohdintaa

  • Tarkastellaan kuvaa sivulla 141. Missä kaupungissa al Nur -vuori sijaitsee? Miksi tämä luola on muslimeille tärkeä? Etsitään netistä lisää kuvia sekä al Nur -vuoresta että Hira-luolasta. Keskustellaan, miltä profeetta Muhammedista mahdollisesti tuntui, kun enkeli Jibril ilmestyi hänelle ensimmäistä kertaa islamilaisen perinteen mukaan. Kuinka hän laskeutui vuorelta mennessään takaisin kotiinsa?

  • Sivun 142 kuvassa on piirros historiallisesta Kaabasta ja al Haramin moskeijasta. Pohditaan paikan asemaa entisaikaan Mekassa. Verrataan sitä tämänhetkiseen moskeijaan. Mitä eroa huomataan? Pohditaan, miksi moskeijaa on uudistettu ja laajennettu useamman kerran. Mitä on tapahtunut matkustamiselle ja muslimien lukumäärälle? Miten elintason nousu on vaikuttanut pyhiinvaellukseen?

  • Tutkitaan sivun 143 sukupuuta ja kuvatekstiä. Tämä sukupuu on Mekan ajalta, ei Medinan. Oliko Profeetalla perimätiedon mukaan muita lapsia? Islamilaisen perinteen mukaan Abu Talib toimi Muhammedin huoltajana ja suojelijana sekä klaanin johtajana. Pohditaan, mikä merkitys hänellä oli Profeetalle ja klaanille. Etsitään Abu Lahabista kertova Koraanin Niiniköyden suura 111. Miksi hänestä ja hänen vaimostaan on kerrottu Koraanissa näin voimakkaasti? Mitä tarkoittaa nimi Abu Lahab?

  • Sivun 144 kuvassa on Mekan kauppias. Miten pyhiinvaellus vaikuttaa Saudi-Arabian ja erityisesti Mekan talouteen? Ovatko korona tai muut tartuntataudit vaikuttaneet siihen? Keskustellaan, mitä tavaroita oppilaat ostaisivat Mekasta tuliaisiksi. Onko tuotteiden laadulla, hinnalla tai saatavuudella Suomessa merkitystä ostopäätökseen?

  • Katsotaan yhdessä Kalliomoskeijan kuvaa sivulta 147. Miksi tämä moskeija sekoitetaan usein al Aqsan moskeijaan? Etsitään, mitä moskeijan ulkoseinän friisitekstissä lukee. Keskustellaan, miksi Temppelivuori on pyhä paikka myös juutalaisille.

Opetusvinkkejä

  • Muistellaan kertomusta, jossa Muhammedille annettiin ensimmäiset Koraanin jakeet. Pohditaan, miltä lukutaidottomasta Muhammedista on tuntunut enkelin puristaessa häntä ja käskiessä lukea. Etsitään nämä jakeet Koraanista (96:1–5) ja kuunnellaan ne arabiaksi. Suomennosta lukiessa pohditaan, mitä jakeet merkitsevät. Pohditaan, miten tärkeä tukija Khadija oli miehelleen profeetan tehtävässä.

  • Pohditaan, mikä viisaus on sen takana, että Koraanin suurat tulivat perimätiedon mukaan 23 vuoden aikana ja miksi mekkalaisten ja medinalaisten suurien sanoma eroaa toisistaan.

  • Keskustellaan, miksi Quraish-heimo ja mekkalaiset olivat islamia vastaan. Miten he yrittivät painostaa muslimeita jättämään uskonsa?

  • Etsitään netin avulla tietoa, kuinka monta naista ja miestä muutti Abessiniaan islamilaisen perinteen mukaan. Etsitään Koraanista kohta 16:41–42. Miten nämä jakeet liittyvät ensimmäiseen hijraan?

  • Muistellaan kertomusta profeetta Muhammedin taivasmatkasta. Mitä matkan osaa tarkoittavat isra ja miraj? Etsitään matkasta kertova Koraanin kohta 17:1 sekä haditheja, jotka kertovat siitä, mitä mirajin aikana tapahtui.

  • Keskustellaan, miksi surun vuosi 619 oli perimätiedon mukaan raskas käännekohta profeetta Muhammedille ja muillekin muslimeille. Miksi Abu Talibin kuolema muutti muslimien asemaa Mekassa? Kuinka kauan Muhammed ja Khadija olivat olleet naimisissa ennen kuin Muhammedista tuli leski? Mitä tapahtumat kertovat heimoajattelusta?

  • Aqaba on vuori Mekan lähettyvillä. On kerrottu, että siellä tapahtuneet valat edesauttoivat islamin kehittymistä ja leviämistä. Pohditaan, miten ja miksi.