8. Koulutus ja työ

Kuvapohdintaa

  • Millaista työtä henkilö tekee sivun 203 kuvassa? Kuinka usein oppilaat ovat nähneet huivipäisen henkilön asiakaspalveluammatissa? Millä perusteilla työnantaja voi kieltää huivin käytön? Onko se yhdenvertaista?

  • Katsotaan sivun 204 kuvaa. Kuinka usein oppilaat huomaavat ajattelevansa työpaikalla tai koulussa, että onpa täällä siistiä? Mietitään, miksi kaikki eivät pidä kaikkia ammatteja arvokkaina. Voiko ammatteja laittaa tärkeysjärjestykseen? Millaisia ammatteja oppilaat arvostavat eniten? Miksi?

Opetusvinkkejä

  • Pohditaan pienissä ryhmissä, onko islamin mukaan oikein olla tekemättä työtä, jos voi jäädä kotiin ja saada työttömyyskorvausta. Vaikuttavatko ennakkoluulot työn saamiseen? Miten oppilaat voisivat itse edistää ihmisten työnsaantia?

  • Pohditaan yhdessä, millaiset työt eivät islamin mukaan ole sopivia muslimille. Miksi?

  • Tehtävässä 7 kysytään, miten työtä tulee tehdä. Tämä toimii hyvin myös yhteisenä pohdintatehtävänä. Asetelman voi siirtää myös koulumaailmaan ja miettiä käytännön esimerkkejä, mitä tarkoittaa opiskella ahkerasti tai rehellisesti, olla käyttämättä opiskeluaikaa muuhun tai noudattaa opiskeluaikoja.