-
Mietitään yhdessä yhteisön merkitystä ja toimintatapaa. Tarvitseeko ihminen muita ihmisiä? Yhteisön tulee toimia yhteisen edun hyväksi ja kaikkien parhaaksi. Miten se onnistuu? Millaisia erilaisia sääntöjä yhteisöissä on? Miten yksittäinen henkilö voi toimia yhteisön hyväksi ja auttaa muita? Millä tavoin yritämme varmistaa, että kaikista pidetään huolta?
-
Tutustutaan yhdessä tarkemmin voimassa oleviin säädöksiin uskonnonvapaudesta. Milloin Suomessa on ensimmäisen kerran säädetty uskonnonvapaudesta? Milloin lakia on uudistettu? Minkä ikäisenä voi itse päättää omasta uskonnostaan?
-
Voidaan kerätä oppilaiden kokemuksia uskonnollisten yhdyskuntien tilojen käytöstä. Tämän jälkeen käydään väittely tilojen avoimuudesta. Osa väittelijöistä on sitä mieltä, että suomalaiset moskeijat ovat avoimia ja yhdenvertaisia kaikille, ja osa sitä mieltä, että moskeijoissa on rakenteellista syrjintää. Lopuksi voidaan pohtia, millaiset moskeijat ovat saavuttaneet yhdenvertaisen tilojen käytön Suomessa.