Oikeesti? Mitä mieltä olet?

 Oikeesti?

Lue juttu 12-vuotiaasta, joka käytti lähes 800 euroa Habboon, ja muita tositarinoita.

Huijaustietovisa

Televisiossa mainostettiin tekstiviestikilpailua, jossa oli hienot palkinnot ja helpot kysymykset. Jokaisesta vastaanotetusta viestistä joutui maksamaan kaksi euroa. Kilpailuun osallistunut saattoi saada kuukaudessa 333 viestiä. Pahimmassa tapauksessa kilpailuun osallistuminen tuli maksamaan 650 euroa kuukaudessa. Kuka voitti kilpailussa?
Lähde: mobilen.no

Peli täynnä mainoksia

Pelien pelaaminen tuskin tekee väkivaltaiseksi tai erityisen fiksuksi. Joka tapauksessa pelit vaikuttavat pelaajiin. Jotkut pelit pyrkivät vaikuttamaan enemmän kuin toiset. Esimerkiksi Anarchy Online -pelissä juodaan Coca-Colaa ja ajellaan Toyotalla. Pelin tehnyt Funcom saa suuryrityksiltä rahaa niiden tuotemerkkien käyttämisestä.
Lähde: Forbrukerportalen.no

800 euroa Habboon

Norjalaisen 12-vuotiaan pojan vanhemmat järkyttyivät tajuttuaan, että poika oli sisustanut Habbo Hotelissa huonettaan 800 eurolla. Sisustusrahat oli ostettu matkapuhelimella.
– Nämä televisiot maksoivat 30 Habbo-kolikkoa kappaleelta. Nämä krokotiilit maksoivat 20 kolikkoa. En ajatellut, että kulutin niin paljon rahaa, poika kertoo esitellessään ruudulta ostoksiaan.
Habbo Hotel on verkkoyhteisöpalvelu, jolla on yli 75 miljoonaa käyttäjää ympäri maailmaa. Jäsenyys on ilmainen, mutta yhteisössä voi tehdä ostoksia satojen eurojen arvosta. Ostokset tehdään Habbo-kolikoilla, joita voi ostaa muutamalla puhelimen painalluksella.

Lähde: VG

Mitä mieltä olet?

Miettikää yhdessä ja tehkää tehtävät, jotka liittyvät netissä huijatuksi tulemiseen.

Mitä mieltä olet?

Ovatko mainokset koskaan häirinneet nettisurffaamistasi?

  • Miksi luulet, että tällä tavalla kannattaa mainostaa?
  • Tiedätkö yhtään pelisivustoa, jossa olisi yritysten tekemiä pelejä tuotteiden myymiseksi?
  • Mitä sivustoja tunnet?

Oletko joskus ostanut tai maksanut jotain puhelimella?

  • Saitko sen, mitä halusit ostaa?

Usein mainostetaan, että ostokset voi maksaa puhelimella tai netissä. Luuletko, että ihmiset ostavat näin enemmän kuin suoraan rahalla?

Tehtävät

Käykää kolmessa suositussa sivustossa, joita luokkanne oppilaat käyttävät vapaa-ajalla. Onko sivustoissa mainoksia?

Valitkaa viisi mainosta ja keskustelkaa niiden sisällöstä.

  • Mitä vaikutuskeinoja ne käyttävät?
  • Käykö niistä selvästi ilmi se, että ne ovat mainoksia?
  • Kertovatko mainokset tarkasti tuotteesta?