18. Jalil uudessa kotimaassa
Lapsella on oikeus käyttää äidinkieltään.
Vähemmistöön kuuluvalla lapsella on oikeus puhua ja kirjoittaa äidinkielellään sekä säilyttää oma kulttuurinsa ja uskontonsa.
TEHTÄVÄ 1
Kirjoitustehtävä
Oppilaille annetaan tehtäväksi kirjoittaa tarina hauskasta päivästä omalla äidinkielellään tai suomeksi. Päivä tulee olla itse koettu. Lopuksi joko opettaja tai oppilas itse lukee tarinan koko luokalle.
TEHTÄVÄ 2
Mainos tai juliste Suomesta
Tarvikkeet: kuvalehtiä, joissa on kuvia Suomesta, lyijykynä, vahaliidut, A3-kokoista värillistä piirustuspaperia, sakset, liimaa
Oppilaat jaetaan ryhmiksi siten, että nuoremmat oppilaat saavat itselleen vanhemman oppilaan pariksi. Nuorempi voi etsiä kuvia lehdistä, ja vanhempi voi vastata mainoksen tai julisteen suunnittelusta ja kirjoittamisesta. Oppilaiden tehtävänä on suunnitella, piirtää tai kirjoittaa ja koota mainos/juliste Suomesta: millainen asuinmaa Suomi on?
Oppilaat kokoavat Suomesta sekä myönteisiä asioita, esimerkiksi turvallisuus, ilmainen koulutus, maksuton kouluterveydenhoito ja -ruokailu, että epäkohtia, joita voivat olla esimerkiksi rasismi, syrjintä, työttömyys, kalliit elintarvikkeet, pitkä pimeä vuodenaika jne. Lopuksi työt laitetaan esille ja niistä keskustellaan.
TEHTÄVÄ 3
Oma passi
Tarvikkeet: A5-kokoa olevaa värillistä kartonkia passin kansiksi, A5-koossa olevaa oikean passin sisälehtien väristä piirustuspaperia sisälehdiksi, värikyniä, lyijykynä ja kumi, viivain, sakset, liimaa, Suomen vanha tai uusi passi
Ensin keskustellaan passista. Mikä on passi? Mihin passia tarvitaan? Kuka voi saada passin? Opettaja näyttää malliksi joko vanhaa tai nykyistä Suomen passia. Jos on mahdollista, opettaja voi näyttää myös jonkin toisen maan passia, jolloin passeja voi verrata toisiinsa. Tietoa passista ja sen käyttöehdoista löytyy Poliisin verkkosivuilta.
Rakennetaan oma passi mallin mukaan tai mielikuvituksen mukaan, jolloin kannet ja sivut voivat poiketa Suomen tai muun valtion passista. Passissa tulee kuitenkin olla olennaiset tiedot: nimi, syntymäaika ja -paikka, maa ja piirretty kuva passin omistajasta. Tehtävän jälkeen passeja voi käyttää leikeissä ja esityksissä. Opettaja voi kerätä myös passit säilöön myöhempiä aiheita ja tehtäviä varten.
TEHTÄVÄ 4
Passin tietojen tarkistus
Tarvikkeet: aiemmin valmistetut omatekoiset passit, leimasinväriä sormenjäljen painamista varten, maalarinteippiä, 1–2 passintarkastajaa
Valitaan passintarkastajat. Jokainen vie valmistamansa passin passintarkistajille, jotka seisovat paikassa, johon jää riittävästi tyhjää tilaa heidän eteensä. Passintarkastajan edessä on pulpetti, joka toimii passintarkastajan työpöytänä, ja siinä on leimasinväri valmiina. Lyhyen etäisyyden päähän tarkastajan työpöydästä teipataan maalarinteipillä lattiaan viiva jonottajia varten. Kun oppilas antaa passin passintarkastajalle, tämä katsoo passista, että siitä ilmenevät vaadittavat tiedot: koko nimi, syntymäaika ja -paikka sekä kansalaisuus.
Passin kanssa asioiva tulee aina yksin pöydän ääreen. Muut pysyttelevät viivan takana ennen omaa vuoroaan. Passintarkastaja ei anna matkustajien passeja takaisin, vaan sekoittaa passit. Sekoittamisen jälkeen passintarkastaja ilmoittaa:
– Voitte noutaa passinne. Asettukaa jonoon viivan taakse.
Jonon ensimmäinen voi tulla passintarkastajan luo. Passintarkastaja esittää kysymyksen kerrallaan passinhakijalle ja katsoo, että henkilön tiedot passissa ovat oikein.
– Kertokaa koko nimenne.
– Missä olette syntynyt?
– Mikä on kansalaisuutenne?
Jos tiedot täsmäävät, passintarkastaja pyytää passinhaltijaa painamaan vuorotellen molemmat etusormensa leimasintyynyä vasten ja painamaan sitten värjätyt sormenjälkensä vuoron perään passiin passintarkastajan osoittamaan kohtaan. Tämän jälkeen tarkastaja ojentaa passin sen haltijalle ja pyytää jonossa seuraavan luokseen. Oppilaat, jotka ovat saaneet passinsa takaisin, vievät sen näytteille paikkaan, johon muut voivat tulla katsomaan toistensa passeja.
Tunnin jälkeen opettaja kerää passit talteen.
TEHTÄVÄ 5
Passintarkastusleikki
Tarvikkeet: oppilaiden valmistamat passit, tuolit jokaiselle matkustajalle
Tarvitaan vapaa tila, johon rakennetaan matkustamo niin, että kaksi tuolia asetetaan vierekkäin, jätetään käytävä väliin ja käytävän toiselle puolelle asetetaan samoin tuolit vierekkäin ja peräkkäin. Valitaan joku passintarkastajaksi, muut ovat matkustajia.
Passintarkastaja tulee matkustamoon ja sanoo: ”Päivää, kaikkien passit esiin, olkaa hyvä!” Passintarkistaja tiedustelee jokaiselta matkustajalta, minne tämä on menossa, ja katsoo tarkkaan, missä kohtaa matkustamossa tämä istuu. Sitten tarkastaja poistuu huoneesta. Jotkut matkustajat vaihtavat paikkoja ja passeja keskenään. Tarkastaja tulee uudelleen matkustamoon koneen laskeuduttua ja sanoo uudelleen: ”Ennen terminaaliin siirtymistä uusi passintarkastus!” Tarkastaja yrittää selvittää, ketkä ovat vaihtaneet paikkoja.
Leikkiä voidaan jatkaa niin, että mahdollisimman moni pääsee passintarkastajaksi, jolloin leikkijät huomaavat passin merkityksen.
TEHTÄVÄ 6
Teatteritehtävä muukalainen
Paikkakunnalle on tullut muualta joku, joka ei osaa maan kieltä. Hän haluaa käydä ostoksilla, joten hänen on tultava toimeen elekielellä.
Vapaaehtoinen oppilas valitaan muukalaiseksi. Muut oppilaat suunnittelevat erilaisia myymälöitä, joissa työskentelee 2–3 myyjää. Muukalainen käy myymälöissä ja yrittää kertoa puhumatta yhteisesti ymmärrettävää kieltä haluavansa ostaa jonkin tietyn asian. Jos myyjät arvaavat, mitä muukalainen haluaa ostaa, saa muukalainen jatkaa matkaa seuraavaan myyntipisteeseen. Elleivät myyjät arvaa muukalaisen ostotoivetta, joutuu yksi myyjä muukalaiseksi ja entisestä muukalaisesta tulee puolestaan myyjä ja leikki jatkuu.