4. Maija tekee väärin

Väärä teko painaa mieltä

Kirjesalaisuus eli nykyisin viestintäsalaisuus on ihmisen perusoikeus, jota ei saa rikkoa. Laki kieltää esimerkiksi avaamasta toiselle kuuluvaa kirjettä. Lain rikkomuksesta on säädetty rangaistus. Tehtävien tarkoituksena on osoittaa lapsille, mitä voi tapahtua, jos kirje joutuu ulkopuolisen haltuun. Vääriin käsiin joutunut kirje voi aiheuttaa vahinkoa sekä kirjeen lähettäjälle että sen vastaanottajalle.

TEHTÄVÄ 1

Kirjetehtävä

Tarvikkeet: A4-kokoista valkoista paperia, liimaa, sakset, kyniä

Jokainen valmistaa kirjekuoren, jonka päälle kirjoitetaan kirjoittajan oma nimikirjain. Kukin oppilas kirjoittaa sitten kirjeen, jonka hän ajattelee lähettävänsä tietylle ryhmän oppilaalle. Saajan nimeä ei mainita missään kohtaa kirjeessä. Kirje laitetaan kirjekuoreen ja viedään luokan postilaatikkoon. Jos joku ei vielä kykene kirjeen kirjoittamiseen, hänelle annetaan postikortin kokoinen kartonki, johon hän voi piirtää. Piirtäjä laittaa sitten kortin kirjekuoreen, jonka päällä on piirtäjän etukirjain.

Valitaan postinkantaja ehdotuksien perusteella. Postinkantaja sekoittaa kirjeet ja jakaa kirjeet sitten sekoitetussa järjestyksessä. Oppilaat avaavat saamansa kirjeen. Jokainen ottaa vastaan sen kirjeen, joka hänelle annetaan, eikä sitä voi vaihtaa.
Oppilaat yrittävät arvata, kuka on kirjeen lähettäjä.

Lopuksi keskustellaan siitä, miltä tuntui lukea kirjettä, joka oli mahdollisesti tarkoitettu jollekin toiselle.

TEHTÄVÄ 2

Teatteritehtävä

Pekka on käyttäytynyt koulussa monta kertaa huonosti. Lopulta opettaja kirjoittaa Pekan kotiin kirjeen. Pekka päättää avata kirjeen ja lukee sen. Hän väärentää kirjeeseen äidin nimikirjoituksen ja vie kirjeen takaisin koululle. Opettaja alkaa epäillä jotain, kun hän katsoo kirjeen nimikirjoitusta. Hän soittaa Pekan äidille ja kysyy hänen mielipidettään kirjeestä. Lapset saavat miettiä loppuratkaisun ryhmissä ja esittävät luokassa, mitä asiasta seuraa.

TEHTÄVÄ 3

Mitä kirje kertoo? -harjoitus

Tarvikkeet: Postin leimaama kirjekuori, jossa on kirje sisällä

Leikkijät istuvat piirissä. Kirjekuori kirjeineen lähtee kiertämään leikkijältä toiselle. Kirjettä ei saa lukea, mutta sitä saa kurkistaa sen verran, että voi tehdä joitakin havaintoja: käsiala, kynän jälki, kirjepaperin laatu ja väri jne.

Tarkastelun jälkeen kirje laitetaan pois näkyvistä. Leikin johtaja sanoo jotakin kirjeestä. Leikkijät päättelevät, pitääkö asia paikkansa: esimerkiksi kirje oli tullut ulkomailta, kuori oli repäisty sivulta, kirje oli kirjoitettu kuulakärkikynällä kaunokirjoituksella. Kirjepaperi oli valkoista. Reunassa oli Angry Birds -kuvioita.

TEHTÄVÄ 4

Huhu

Henkilöt: 4 vapaaehtoista esiintyjää, joista yksi toimii esinäyttelijänä ja toinen leikkiä johtavana lukijana

Lähetetään kolme oppilasta pois luokasta. Leikinjohtaja lukee kertomuksen, jonka esinäyttelijäksi valittu esittää. Sitten luokka kutsuu yhden luokkahuoneen ulkopuolella olevista sisään, ja äskeinen näyttelijä esittää saman näytelmän uudelleen puhumatta. Kutsutaan toinen sisään, ja ensimmäinen ulkopuolelta tullut näyttelee jutun hänelle jne. Lopuksi viimeinen esittää näkemänsä jutun luokalle.

Sitten leikinjohtaja lukee alkuperäisen tarinan ja esinäyttelijä näyttelee sen samalla. Liikkeet muuttuvat helposti, jos näyttelijä ei muista, mitä edellinen teki, ja lopputulos on hauska.

Kertomus voisi olla seuraava: Postinkantaja laskee kirjekuoret, jotka hänen pitää jakaa: yksi, kaksi jne. Yhtäkkiä tulee kova tuulenpuuska. Postinkantajalta lähtee lakki päästä. Myös kirjeet lentävät taivaan tuuliin. Postinkantaja juoksee ensin hattunsa perään, poimii sen ja laittaa sen päähänsä. Sitten hän alkaa juosta kirjeitten perässä. Hän poimii kirjeet ja alkaa laskea niitä. Hän huomaa yhden kirjeen puuttuvan ja alkaa etsiä sitä. Hän huomaa, että kirje on takertunut lähistöllä kasvavan puun oksaan. Hän koettaa saada kirjeen haltuunsa hyppäämällä, sillä oksa, johon kirje on tarttunut, on korkealla. Vihdoin hän onnistuu. Hän laskee vielä varmuuden vuoksi kaikki kirjeet uudelleen ja lähtee viheltäen eteenpäin.