7. Jeren valkoinen valhe

Mielipiteitä on oikeus sanoa, kun ei pyri loukkaamaan toista.

Ikävän asian voi sanoa kohteliaasti, kunhan pysyy totuudessa. Totuuden sanomatta jättäminen voi joskus johtaa ikävään tilanteeseen. Tehtävissä harjoitellaan oman mielipiteen sanomista myönteisellä tavalla.

TEHTÄVÄ 1

Oma räppi

Tarvikkeet: esimerkiksi Pyry Karjalaisen tai jonkun muun rap-artistin kappale

Kuunnellaan Puhuvan Koneen (Pyry Karjalainen 2010) rap-kappale Hyvä kiertää kahteen kertaan. Ensimmäisellä kerralla tarkkaillaan laulutavan poljentoa (tämä voidaan tehdä vaikka taputtamalla). Toisella kertaa kiinnitetään huomiota sanoihin ja laulun sanomaan.

Oppilaat jaetaan pareiksi ja heille annetaan kynä ja paperia. He alkavat suunnitella omaa rap-esitystä. He panevat hyvän kiertämään ja kehuvat toisiaan tai kertovat hyvistä jutuista, joita ovat tehneet joskus. Parit harjoittelevat omat laulunsa luokan ulkopuolella, ja halukkaat saavat esittää ne toisille luokassa.

TEHTÄVÄ 2

Hymynaama

Tarvikkeet: keltaista kartonkia, pyöreitä kansia, pahvilautasia yms. pyöreitä esineitä, lyijykynä, kumi, sakset ja maalarinteippiä

Jos kaikki oppilaat eivät osaa kirjoittaa, oppilaat jaetaan pareiksi.

Kukin oppilas piirtää saamalleen kartongille kookkaan ympyrän ja piirtää siiihen hymynaaman (opettaja on voinut tehnyt jo valmiiksi). Ympyrät kiinnitetään oppilaiden selkään. Sen jälkeen oppilaat lähtevät vapaassa tilassa liikkumaan. Oppilaat kirjoittavat vastaantulijoiden selässä oleviin ympyröihin positiivisia sanoja henkilöstä tai piirtävät jonkin kivan asian henkilöstä. Luonteenpiirrettä kuvaava sana voi olla vaikka avulias tai ystävällinen. Asia, jonka kirjoittaja on oppinut henkilöltä, voi olla esimerkiksi jalkapallopeli tai kertotaulun muistisääntö. Vastaantulevan ominaisuus, joka on ollut muille esimerkkinä, voi olla vaikkapa kärsivällisyys tai anteeksipyytäminen.

Lopuksi kukin oppilas saa syntyneen hymynaaman itselleen. Oppilaille ei kerrota, kuka mitäkin kirjoitti tai piirsi ympyrään. Tehtävässä harjoitellaan myönteisen ja positiivisen palautteen antamista. Jos oppilas ei osaa vielä kirjoittaa, hän voi piirtää sydämen, kukan, jalkapallon, auringon, tähden tai kuvia, jotka voidaan tulkita hyviksi asioiksi.

TEHTÄVÄ 3

Miten puhun toiselle noloissa tilanteissa?

Kaikille ihmisille sattuu kömmähdyksiä ja noloja tilanteita. Silloin on kohteliasta yrittää pelastaa tilanne. Sopivat sanat, ystävällinen äänensävy ja kunnioittava lähestymistapa auttavat häntä pääsemään tukalasta tilanteesta. Seuraavassa harjoituksessa harjoitellaan kertomaan asiasta kyseiselle henkilölle hienotunteisesti. Ennen harjoitusta mietitään, mitä tapahtui ennen kiusallista tilannetta. Mitä epämiellyttävää henkilölle voi sattua, ellei joku hienotunteisesti auta nolon tilanteen henkilöä korjaamaan tilannetta?

1. Joku puhuu kovalla äänellä kännykkään, kun hänen vierustoverinsa yrittää lukea. Miten voisit huomauttaa asiasta hienotunteisesti?
2. Joku etuilee jonossa. Miten huomautat asiasta?
3. Kaverillasi on housujen vetoketju auki. Miten pelastat tilanteen?
4. Vanhempi henkilö on tiputtanut makaronia rinnuksille. Miten kerrot asian hänelle?
5. Räkäklöntti on liimautunut luokkatoverisi nenän pieleen. Miten autat häntä?

Opettaja jakaa oppilasmäärän ryhmiksi sopivalla tavalla. Ryhmä keksii ja esittää vuorollaan, miten voi toimia ystävällisellä tavalla, kun haluaa ilmaista henkilölle jonkin kiusallisen asian. Oppilaat kehittelevät itse vuorosanat ja keskustelut.

Lopuksi keskustellaan yhdessä, miltä palautteenanto eri tilanteissa tuntui.